historia opon samochodowych
Niedługo po zaprezentowaniu opon diagonalnych, bo w roku 1934 austriacka firma Semperit pokazała światu opony zimowe, przeznaczone do jazdy po zaśnieżonych alpejskich drogach | fot.: Fotolia

Opony samochodowe – historia kołem pisana

Każdy samochód oraz inny pojazd poruszający się po drogach jest połączeniem co najmniej kilku współpracujących ze sobą podzespołów. Do zadań niektórych z nich należy podniesienie komfortu i wygody jazdy, inne z kolei są odpowiedzialne za właściwości jezdne, które mają bezpośrednie przełożenie na osiągi oraz bezpieczeństwo podróży. Jednym z elementów łączącym praktycznie wszystkie spotykane na ulicach środki lokomocji jest opona.

Mezopotamia czyli tutaj wszystko się zaczęło

Aż ciężko uwierzyć w to, że historia opony liczy sobie niewiele mniej lat niż historia samego koła. Jak wiadomo zostało ono wynalezione w IV wieku przed Naszą Era w Mezopotamii. Szybko jednak dostrzeżono, że zastosowanie na jego krawędziach obicia ze skóry może zmniejszyć opory toczenia oraz zminimalizować ryzyko jego ewentualnego uszkodzenia. Tak powstała pierwsza, najbardziej prymitywna opona. Niedługo później Celtowie drewniane koło wyposażyli w stalowy pierścień, a ich wynalazek był powszechnie stosowany przez kolejne stulecia. Przełom nastąpił dopiero w XIX wieku. W 1839 roku amerykański wynalazca Charles Goodyear opracował proces wulkanizacji kauczuku, dzięki czemu rozpoczęto produkcję opon w całości wykonanych z gumy.

Opona pneumatyczna

Kolejnym wydarzeniem, które zapisało się w annałach historii było wynalezienie w 1845 roku przez Roberta Williama Thomsona opon pneumatycznych dętkowych, a więc takich jakie jeszcze kilkadziesiąt lat temu powszechnie stosowano w samochodach. Składały się one z naciąganej na obręcz dętki, do której pompowano powietrze oraz nakładanej na nią opony, która łączyła pojazd z nawierzchnią. Jego wynalazek był jednak kiepskiej jakości, co sprawiło że raczej nie przyjął się na rynku, a sam Thomson nie zarobił dzięki niemu żadnych większych pieniędzy i zmarł jako bankrut. Cztery dekady później, bo w 1888 roku Szkot John Dunlop pokazał opracowane przez siebie dętkę oraz oponę, które powszechnie zaczęto stosować w rowerach. Trzy lata później własną koncepcję dętkowej opony pneumatycznej  zaprezentowali bracia Andre oraz Edouard Michelinowie. Początkowo również była ona przeznaczona dla cyklistów, a jej premiera miała miejsce podczas wyścigu kolarskiego, w którym zawodnicy jadący na ogumieniu francuskich braci okazali się bezkonkurencyjni. Kolejne epokowe historie miały miejsce na przełomie wieków. W 1986 roku opony pneumatyczne po raz pierwszy znalazły się na liście opcjonalnego wyposażenia samochodu Benz Velo, a w roku 1904 firma Continental opatentowała ogumienie z bieżnikiem, dotychczasowe opony były bowiem tzw. slickami.

Diagonalne i radialne, letnie i zimowe czyli coraz bliżej współczesności

Aż do lat 30-tych XX wieku stosowano ogumienie uniwersalne – przeznaczone do jazdy w absolutnie każdych warunkach. Rok 1930 przyniósł opracowanie opon diagonalnych. Cechowała je wzmocniona konstrukcja, odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale także słaba precyzja prowadzenia i kiepskie zachowanie w zakrętach. 16 lat później Michelin opatentował gumy radialne, w których zdecydowanie poprawiono zachowanie na łukach oraz zwiększono powierzchnię styku z nawierzchnią. Z biegiem czasu stały się one jedynymi typem dopuszczonymi do stosowania w samochodach. Kolejną innowacją Michelina były opony bezdętkowe, wprowadzone rok później.

Niedługo po zaprezentowaniu opon diagonalnych, bo w roku 1934 austriacka firma Semperit pokazała światu opony zimowe, przeznaczone do jazdy po zaśnieżonych alpejskich drogach. W kolejnych latach ich tropem poszli kolejni producenci, rozdzielając swoje produkt na te przeznaczone na lato oraz na zimę. Następne oponiarskie innowacje to chociażby gumy asymetryczne czy kierunkowe , o tak skonstruowanym kształcie bieżnika aby zapewniał on jak najlepsze właściwości jezdne.

Opony to bardzo ważne ogniwa każdego samochodu. Bez nich jazda byłaby niemożliwa, a bez ich nieustannego rozwoju poziom bezpieczeństwa stałby na zdecydowanie niższym poziomie. To, że nazwiska pionierów ogumienia po dziś dzień dają nazwy największym światowym koncernom pokazuje jak ważne w tej dziedzinie jest wieloletnie doświadczenie.

KKL

Sprawdź także

wymiana opon na letnie

Opony letnie – co warto wiedzieć?

Stan bezpieczeństwa na drogach w naszym kraju pozostawia wiele do życzenia. Zdaje sobie z tego …