Mężczyźni podczas pracy
Bardzo często startupy są sformalizowanymi pomysłami ich założycieli, lecz bez niezbędnego kapitału, który zapewniłby pomysłowi sukces na płaszczyźnie biznesowej. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Czym jest startup?

W ostatnich latach na polskim rynku pojawiła się niemała liczba firm, które określano mianem startupów. Czym tak naprawdę są nowo utworzone i często innowacyjne przedsiębiorstwa? Jakie są definicje startupów? Czytaj dalej i przekonaj się, czym są startupy

Startup, pisany często również start-up, to najprościej rzecz ujmując nowo utworzone przedsiębiorstwo, bądź tymczasowa organizacja, która poszukuje odpowiedniego dla siebie modelu biznesowego. Bardzo często startupy są sformalizowanymi pomysłami ich założycieli, lecz bez niezbędnego kapitału, który zapewniłby pomysłowi sukces na płaszczyźnie biznesowej.

Startup to nie tylko pomysł na biznes

I choć istnieje wiele rodzajów definicji startupów, żadna nie wyjaśnia istoty problemu w przypadku każdego przedsiębiorstwa, określanego mianem startupu. Zdaniem Amerykanina Steve’a Blanka, startupem jest tymczasowa organizacja, która pragnie pozyskać rentowny, skalowalny oraz powtarzalny model biznesowy.

Wspomniana definicja jest bardzo często wykorzystywana, choć znajduje wielu przeciwników. Na poparcie tej tezy wielu ekspertów przytacza przykłady startupów-sklepów internetowych, które powielają istniejące rozwiązania, a także niezbędne i dostępne na rynku tzw. know-how.

W związku z tym, startup to nie tylko każdy pomysł biznes, który ma za zadanie być wcielany w życie przez jego założycieli. Choć nie bez znaczenia, pomysł na nowy twór biznesowy jest pierwszym i niezbędnym elementem do stworzenia startupu.

Wielu analityków biznesu wrzuca startupy do jednego worka, w którym znajduje takie wspólne mianowniki, jak: innowacyjność, potencjał skalowalności, stosunkowo wysokie ryzyko przy jednoczesnej wysokiej stopie zwrotu z inwestycji, jak również stosunkowo krótką historię działalności, nie przekraczającej w większości przypadków 10 lat.

Startupy a finansowanie

Istotne w przypadku startupów jest również ich finansowanie, czyli zdobycie kapitału niezbędnego do stworzenia odpowiednich warunków biznesowych, umożliwiających nie tylko rozwój przedsiębiorstwa, ale również jego przetrwanie.

Istnieje wiele sposobów finansowania przedsiębiorstw. Pierwszym z nich jest bootstrapping, czyli finansowanie poszczególnych projektów związanych ze startupem za pomocą środków własnych jego założycieli.

Bardzo popularne w środowisku startupowym jest również pozyskanie kapitału zewnętrznego, który może odbywać się kilkoma kanałami. Jednym z nich jest pozyskanie inwestora na własną rękę, który zasili budżet przedsiębiorstwa środkami finansowymi, umożliwiającymi rozwój startupu, a w dalszej perspektywie zdobywanie udziału w rynku.

Innym sposobem pozyskania środków jest wsparcie funduszy venture capital, lub tzw. aniołów biznesu. W przypadku wsparcia pochodzącego z funduszy bardzo często są to średnio, lub długoterminowe inwestycje w przedsiębiorstwa, które znajdują się dopiero na wczesnych fazach rozwoju. Wsparcie finansowe, pochodzące z funduszy venture capital jest połączone bardzo często ze wsparciem menedżerskim, co ma pozytywne przełożenie na optymalizację procesów biznesowych, bądź podniesienie kompetencji zarządzania w firmie.

Kiedy startup przestaje być startupem?

Startup z założenia nie ma na celu być przez cały swój okres działalności startupem. Istnieje kilka momentów, w których definiowana jest zmiana postrzegania ze startupu na przedsiębiorstwo. Takimi sytuacjami może być np. przejęcie, fuzja, lub wypłacanie wynagrodzeń CEO przez kilka powtarzających się okresów z rzędu.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

konkurs Rossmann

Stań na własnych nogach (z pomocą Rossmanna)

„Stań na własnych nogach” – to nowa akcja firmy Rossmann zachęcająca kobiety do zakładania własnych …