start up ludzie w biurze
W Polsce i na świecie coraz bardziej popularny staje się StartUp, w którym istotne jest pozyskanie nowego rynku na własny produkt | fot.: stock.adobe.com

Co to jest StartUp?

W Polsce i na świecie coraz bardziej popularny staje się StartUp, w którym istotne jest pozyskanie nowego rynku na własny produkt. Dla początkujących przedsiębiorców jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ nie mają oni często wystarczających funduszy na założenie firmy, a ten rodzaj przedsiębiorstwa nie wymaga kapitału początkowego. Czym więc jest i na czym dokładnie polega StartUp?

Czym jest StartUp?

StartUp jest organizacją, która powstała w celu wykreowania nowego produktu lub usługi w warunkach, które nie dają pewności odniesienia sukcesu biznesowego. To niezależne przedsięwzięcie finansowe opiera się na innowacji wiążącej się z ryzykiem niepowodzenia. Ryzyko jest wysokie z uwagi na brak możliwości bezpośredniego odwzorowania danego modelu biznesowego względem tych sprawdzonych i istniejących już od dawna na rynku. Nie da się również przewidzieć, jaki będzie popyt na nową usługę lub produkt. 

Jakie są zasady działania StartUpu?

Firma jest StartUpem, jeżeli jej założyciele zamierzają realizować strategię skalowania biznesu. Oznacza to, że celem powstania przedsiębiorstwa powinna być przede wszystkim chęć zwiększenia dochodów firmy, bez konieczności zwiększania podstawowych kosztów stałych.  

Jednym z warunków działania StartUpu jest również innowacyjność. Dany produkt lub usługa musi się więc wyróżniać, a po jego wprowadzeniu powinna nastąpić radykalna zmiana istniejących sposobów realizacji potrzeb klientów.

Ponadto StartUp musi być firmą. Oznacza to, że należy sformalizować swoje przedsięwzięcie, czyli powołać podmiot biznesowy. 

StartUpy są zakładane przez osoby fizyczne, które mają wpływ na strategie firmy i podejmowane w niej działania biznesowe, w tym działania finansowe, operacyjne i inwestycyjne. 

Kolejnym podstawowym założeniem StartUpów jest rozwiązywanie problemów wynikających, np. z braku pewnego produktu lub usługi na rynku. 

start up innowacje młodzi ludzie
Szymon Wierciński z Katedry Strategii z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, wyróżnił cztery rodzaje StartUpów | fot.: stock.adobe.com

Jakie są rodzaje StartUpów?

Szymon Wierciński z Katedry Strategii z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, wyróżnił cztery rodzaje StartUpów. Są to: wizjonerzy, partnerzy, testerzy i replikatorzy.

Wizjonerzy wiążą ten rodzaj przedsiębiorstwa z chęcią zaistnienia w branży. Wraz z rozpoczęciem działalności firmy, próbują jak najszybciej zbudować pełnowymiarowy biznes.

Partnerzy po opracowaniu projektu, poszukują zewnętrznych partnerów, z którymi wdrożą go na rynek. Partnerzy, czyli autorzy projektu będą dążyć do zajmowania stanowisk doradczych i kreatorskich, podczas gdy pozyskani partnerzy zewnętrzni podejmą się zarządzania i kwestii biznesowych.

Testerzy zazwyczaj nie posiadają zbyt dużego doświadczenia, dlatego decydują się na projekty i niskim ryzyku. Wiąże się to jednak ze stosunkowo niskim zyskiem z finalizacji. Zazwyczaj współpracują oni z wieloma zleceniodawcami jednocześnie. 

Replikatorzy omijają niepewne inwestycje i eksperymentowanie w biznesie. Wolą oni natomiast powielać istniejące już modele biznesowe. 

Podsumowanie

StartUp to przedsięwzięcie, w którym warto wziąć udział. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla kreatywnych osób nie obawiających się ryzyka biznesowego. Dodatkowym atutem jest również fakt, że nie wymaga on kapitału początkowego, przez który wiele osób rezygnuje z założenia własnej firmy. 

MJA

Sprawdź także

Mężczyźni podczas pracy

Czym jest startup?

W ostatnich latach na polskim rynku pojawiła się niemała liczba firm, które określano mianem startupów. …