pracownik magazynu z kolektorem danych
Trudno wyobrazić sobie działanie nowoczesnego magazynu bez technologii i systemów informatycznych, które wspierałyby wykonywanie codziennych zadań | fot.: stock.adobe.com

Kolektory danych na magazyn

Funkcjonowanie nowoczesnego magazynu coraz częściej oparte jest na systemach informatycznych, których istotnym ogniwem są kody kreskowe i automatyczna identyfikacja danych. W pracy magazyniera przydaje się wówczas magazynowy kolektor danych służący do odczytywania i zbierania informacji zawartych w oznaczeniach.

Trudno wyobrazić sobie działanie nowoczesnego magazynu bez technologii i systemów informatycznych, które wspierałyby wykonywanie codziennych zadań. 

Współczesna gospodarka magazynowa opiera się identyfikacji,  przechowywaniu i zarządzaniu zapasami. Przez ręce pracowników magazynu  codziennie przychodzą setki towarów, które muszą zostać odpowiednio zidentyfikowane,  skontrolowane, a także wysłane zgodnie z zamówieniem klientów. Szybkie i bezbłędne wykonywanie tych zadań nie byłyby możliwe bez systemu  automatycznej identyfikacji danych, do którego dane zbierane są przez czytniki i kolektory danych.

Jak działa magazynowy kolektor danych?

Kolektor danych  to niewielki przenośny komputer, który na pierwszy rzut oka może wyglądać jak rozbudowany smartfon. Posiada w dotykowy ekran klawiaturę, własny system operacyjny (WIN CE, WINMobile, Android), a także czytnik kodów kreskowych (1D lub 2D). Niektóre kolektory magazynowe wyposażone są  w dodatkowe funkcje jak m.in. czytnik RFID, łączność WI-FI, GPRS/3G, aparat fotograficzny, a nawet czytnik linii papilarnych.

Za pomocą kolektorów danych pracownicy magazynu mogą  odczytywać kody z etykiet towarów,  zbierać informacje o produkcie i przesyłać je do bazy danych.

Kolektory danych znacznie usprawniają pracę w magazynie i redukują ryzyko błędów np. związanych  z niezgodnością cen czy danych.  Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość bezprzewodowej komunikacji (Wi-Fi, Bluetooth, GPRS/LTE) z serwerami firmowymi, co znacznie ułatwia proces przechwycenia i dokumentowania  danych.

Z tego powodu kolektory magazynowe najczęściej wykorzystywane są przy  przyjęciach towaru i kompletacji zamówień.  Upraszczają i przyspieszają też  proces inwentaryzacji.

Jaki wybrać odpowiedni kolektor danych do magazynu?

Planując zakup kolektora danych do magazynu, warto  przede wszystkim ocenić i przeanalizować swoje potrzeby.  Na rynku dostępnych jest wiele modeli terminali danych dedykowanych do bardziej lub mniej zaawansowanych zadań. Wiele zależy od sposobu, częstości użytkowania oraz warunków, w jakich będzie działało dane urządzenie. 

Zdecydowana większość  kolektorów danych pracuje w oparciu o system Android. To w tym momencie najpopularniejsze rozwiązaniem do operacji magazynowych, które pozwala integrację z innymi systemami. Przy wyborze warto również zwrócić uwagę na pojemność baterii.  Większa bateria pozwoli na dłuższą pracę urządzenia bez konieczności ładowania.

W przypadku gdy kolektor magazynowy będzie pracował w nietypowych warunkach — w ekstremalnych  temperaturach, wilgoci lub dużym zapaleniu –  wówczas warto rozważyć zakup urządzenia z odpowiednio mocną i trwałą obudową, a także wysoką klasą odporności IP.

Istotna jest również technologia skanowania, która będzie zależała od typu kodów kreskowych, jakie będziemy odczytywać na magazynie. Możemy wybierać między kolektorami z czytnikiem diodowym, laserowym lub imagerem potrafiącym odczytywać  kody 1D i 2D. W warunkach magazynowych zdecydowanie lepiej sprawdzą  się też kolektory wyposażone w  czytniki dalekiego zasięgu  (do 6-10 metrów). Dzięki temu będzie można odczytywać kody kreskowe nawet z towarów położonych wyżej na półce.

Jak widać, parametrów, na które warto zwracać uwagę,  jest bardzo dużo. Z tego względu przy wyborze kolektora danych najlepiej skonsultować się ze specjalistą IT, który pomoże wybrać  rozwiązanie do własnych potrzeb.

Materiał partnera

Sprawdź także

magazyn dropshipping

Dropshipping czyli własny sklep bez wielkiego magazynu!

Dropshipping jest to coraz popularniejszy, model sprzedażowy polegający na tym, że właściciel sklepu jest pośrednikiem …