praca w obsłudze klienta
Obsługa klienta obejmuje doradztwo i pomoc ze strony pracownika, świadczone na rzecz klienta | fot.: materiał partnera

5 powodów, dla których praca w obsłudze klienta jest wartościowa i satysfakcjonująca

Oferty pracy dotyczące obsługi klienta należą do najpopularniejszych w większości portali z ogłoszeniami. Wynika to z bardzo szerokiej definicji samej obsługi klienta: jest nią telefoniczne przedstawianie oferty firmy, obsługiwanie klientów w sklepie stacjonarnym czy odpowiadanie na pytania stawiane na czacie przed użytkowników sklepu internetowego. Już na wstępie warto wspomnieć, że do takiej pracy nie każdy się nadaje, ale z kolei te osoby, które posiadają kilka przydatnych na tym stanowisku cech charakteru, mogą czerpać z obsługi klienta prawdziwą satysfakcję, a przy okazji całkiem nieźle zarobić. Jakie są plusy i minusy obsługi klienta, gdzie szukać ofert i jak podkreślić swoje atuty w trakcie aplikowania?

Co to znaczy obsługa klienta?

Obsługa klienta obejmuje doradztwo i pomoc ze strony pracownika, świadczone na rzecz klienta. Pracownik wysłuchuje zapotrzebowania klienta, proponuje najlepsze produkty i rozwiązania, tłumaczy zasadę ich działania, a także przeprowadza przez proces zakupu, również jeśli obejmuje on płatność odroczoną czy system ratalny.

Jednak na sprzedaży obsługa klienta się nie kończy – obejmuje ona jeszcze cały szereg czynności posprzedażowych, w tym przyjmowanie reklamacji, a także pomoc w instalacji czy użytkowaniu zakupionych dóbr.

Zakres twoich obowiązków na stanowisku pracownika obsługi klienta będzie oczywiście w dużej mierze zależał od rodzaju firmy i specyfiki jej pracy, dlatego w każdym przypadku warto dokładnie doczytać ofertę pracy, a także rozwiać wszelkie wątpliwości jeszcze przed podpisaniem umowy, aby uniknąć nieporozumień. Jeśli zatem szukasz pracy np. w Rzeszowie, przejrzyj oferty z tego konkretnego miasta i przyjrzyj się im uważnie pod kątem oczekiwanych kwalifikacji, jak i zakresu odpowiedzialności.

Praca w obsłudze klienta: co może Ci przynieść?

Pracując przy obsłudze klienta, bez wątpienia nauczysz się lub rozwiniesz zdolności interpersonalne. Są one po prostu konieczne do tego, by sprawnie, odpowiedzialnie i zgodnie z polityką firmy świadczyć pomoc czy generować sprzedaż. Stąd podniesiesz swoje zdolności negocjacyjne, nauczysz się rozwiązywania problemów w sposób spokojny i rzeczowy. Podniesiesz umiejętności komunikacyjne, również w warunkach stresu, bo przecież obsługa klienta nie zawsze przebiega bezproblemowo – prawdopodobnie czeka Cię także przyspieszony „kurs” z rozwiązywania konfliktów.

Jednak te codzienne sytuacje sporo nauczą Cię – to kolejna korzyść – o potrzebach klientów i to nie tylko tych, związanych bezpośrednio z produktem czy oczekiwaniami wobec usługi.

Chodzi o potrzeby dotyczące sposobu komunikacji, szacunku, zrozumienia. Zapewne wielu klientów będzie stawiało też przeróżne wymagania, nieraz wyraźnie zbyt duże. To również będzie nauką – jak odmówić, by nie urazić i nie zrazić klienta do firmy. Oczywiście na pewno zdobędziesz dużą wiedzę z zakresu działania firmy, czyli tego, jakie produktu proponuje bądź usługi świadczy. To nierzadko wiedza specjalistyczna, która będzie atutem w następnej firmie.

Bardzo często zauważysz też – i znowu mamy korzyść – że to, co robisz, rzutuje nie tylko na sprzedaż firmy, ale na samopoczucie klienta. Dla wielu osób to, że podchodzisz do nich z szacunkiem czy ze zrozumieniem mierzysz się z ich problemami, jest bardzo wartościowe psychicznie. Czują się wtedy docenieni i na pewno podziękują Ci za to miłym słowem i gestem. Może to truizm, ale świadomość zrobienia czegoś dobrego dla kogoś obcego może być bardzo satysfakcjonująca.

Nie będziesz więc raczej się nudzić – przechodzimy tu do kolejnej z korzyści z pracy w obsłudze klienta. Każdy dzień może przynieść coś innego – ludzi, zadania, problemy do rozwiązania. Oczywiście bywają i dni, które podobne są do siebie jak dwie krople wody, ale z drugiej strony wykorzystasz wtedy wiedzę i umiejętności, by sprawnie przejść przez wszystkie zadania.

A dokąd dojdziesz? Perspektywy są naprawdę spore – to ostatnia z przywołanych przez nas korzyści, ale na pewno bardzo ważna. Osoba, która jest faktycznie dobra w obsłudze klienta, może liczyć na spore benefity od doceniającego jej starania pracodawcy. Mogą one wiązać się z dodatkami, premiami, ale także awansem pionowym lub, choć rzadziej, poziomym. A nawet jeśli nie, to zgromadzona wiedza branżowa, umiejętność komunikacji i odpowiadania na potrzeby klientów zostanie doceniona przez następnego pracodawcę.

Gdzie szukać ofert pracy na stanowisku pracownik obsługi klienta?

Pracę najłatwiej znaleźć na portalach z ogłoszeniami w Internecie – dotyczy to również obsługi klienta. Jeśli więc szukasz zatrudnienia na tym stanowisku np. w Gdańsku, wejdź na portal z ofertami i przefiltruj je pod kątem interesującej cię miejscowości. Powyższa rada nie dotyczy ofert pracy zdalnej – w ten sposób możesz pracować na terenie całego kraju – np. jako pracownik telefonicznej obsługi klienta.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Czeski lepszy niż francuski. Co słychać na rynku pracy?

Język czeski jest bardziej pożądany przez pracodawców niż francuski – wynika z analiz portalu Praca.pl. …