wellbeing pracownika zadowoleni pracownicy z hantlami w dłoniach
Najlepszy pracownik to szczęśliwy pracownik. Co to jednak oznacza w XXI wieku? | fot.: Materiał partnera zewnętrznego
Strona główna / Biznes / Praca / Wellbeing pracownika – czym jest i dlaczego powinieneś o niego zadbać?

Wellbeing pracownika – czym jest i dlaczego powinieneś o niego zadbać?

Rynek pracy zmienia się niezwykle dynamicznie. Pojawiają się nowe branże i modele pracy. Coraz popularniejsze stają się: telepraca oraz praca w równoważnym, elastycznym systemie rozliczania czasu. Pracownicy zaś, wybierając firmę, kierują się już nie tylko wysokością zarobków, ale również możliwościami rozwoju zawodowego oraz dodatkowymi benefitami. Szczególnie atrakcyjne są te przedsiębiorstwa, które dbają o wellbeing pracownika. Czym jest? Dowiedz się!

Wysoka pensja ≠ szczęście

Najlepszy pracownik to szczęśliwy pracownik. Co to jednak oznacza w XXI wieku? Wbrew pozorom, już nie tylko wysoką pensję. Priorytetami stają się: zachowanie dobrego balansu między pracą a życiem osobistym oraz poczucie samorealizacji. Dlatego dąży się do tego, aby jak najlepiej zadbać o wellbeing pracowników, a więc ogólne poczucie zadowolenia. Jak zatem stworzyć takie środowisko pracy?

Wellbeing w środowisku pracy – co na niego wpływa?

Jak pokazuje wskaźnik Wellbeing Index, który został opracowany przez Instytut Galupa, na poczucie satysfakcji życiowej wpływa wiele czynników. Najważniejsze to:

  • poczucie sensu, a więc przyjemność z wykonywanej pracy – im większa, tym wyższy poziom satysfakcji,
  • dobre relacje – atmosfera w miejscu pracy, która jest oparta na wzajemnej życzliwości i otwartości (zarówno w komunikacji pionowej – z przełożonymi, jak i poziomej) to podstawa dobrego środowiska do działania,
  • stabilność finansowa – brak obaw o niewystarczającą ilość środków finansowych niweluje poziom stresu, a wynagrodzenie adekwatne do wykonywanych obowiązków sprawia, że pracownik czuje się doceniony,
  • poczucie identyfikacji z firmą – związane z więzią ze współpracownikami, ale i przekonaniem, że działania realizowane przez przedsiębiorstwo przynoszą wartość dodaną,
  • dobre zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

O wszystkie te elementy warto zadbać w polityce zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie.

Benefity pracownicze a wellbeing

Benefity pracownicze stały się niemal nieodzowną częścią polityki zarządzania zasobami ludzkimi realizowanymi przez duże korporacje i nie tylko. Dlaczego? Ponieważ w dużym stopniu odpowiadają potrzebom związanym z wellbeingiem pracowników. Ich umiejętne dobranie:

  • wspiera wszechstronny rozwój kompetencji pracowników – zwłaszcza jeśli w ramach oferowanych aktywności są dostępne te pozwalające na realizację hobby (np. nauki tańca, pływania czy medytacji),
  • inspiruje do podejmowania nieszablonowych działań – pracownik, zyskując dostęp do darmowych (lub w atrakcyjnej cenie) zajęć, chętniej będzie z nimi eksperymentował i, być może, znajdzie ciekawą pasję,
  • zapewnia możliwość pełnego odpoczynku – takiego, który pozwoli się wyrwać z domowej monotonii i zwiększy poziom satysfakcji z życia.

Co ważne, na rynku pojawiły się systemy benefitów, takie jak Andjoy, w ramach których pracodawca może zadbać również o zdrową dietę dla swojego zespołu, dofinansowując np. usługi cateringowe. Taka dodatkowa opcja może być nietuzinkowym, dodatkowym narzędziem motywacyjnym, który sprawi, że członkowie zespołu zaczną spędzać dni w biurze w jeszcze lepszej atmosferze.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

kodeks pracy co dalej

W oczekiwaniu na nowy Kodeks Pracy

Wciąż obowiązujący Kodeks Pracy opiera się na ustawie z 1974 roku, a więc z okresu, …