lokal do firmy
Na znalezienie odpowiedniego lokalu usługowego warto poświęcić sporo czasu | fot.: stock.adobe.com

Wynajem lokalu pod działalność usługową – na co zwrócić uwagę?

Bardzo wielu przedsiębiorców decyduje się wynająć lokal na prowadzenie działalności usługowej. Wybór odpowiedniego miejsca jest tutaj niezwykle istotny, ale należy zwrócić także uwagę na parametry techniczne lokalu oraz koszty związane z jego wynajmem. 

Lokalizacja i cena najmu

Każdy przedsiębiorca powinien zadbać o to, aby jego lokal usługowy był dobrze zlokalizowany. Najlepiej postawić na centa miast bądź duże osiedla mieszkalne. Są to miejsca, przez które codziennie przechodzi mnóstwo osób, dzięki czemu mamy szansę pozyskać większą liczbę klientów. Wejście do lokalu powinno znajdować się od ulicy – dobrze, jeśli położony jest on jak najbliżej chodnika, aby klienci nie musieli szukać naszego puntu usługowego. Niestety, cena najmu dobrze zlokalizowanych nieruchomości często jest bardzo wysoka. Warto więc zrobić wstępne rozeznanie rynku, a także określić budżet, jakim co miesiąc będziemy dysponować na opłacenie czynszu. Weźmy także pod uwagę wielkość lokalu. Jeśli potrzebujemy dodatkowego magazynu, zadbajmy, aby nieruchomość była w niego wyposażona. Nie zapominajmy, że lokal usługowy musi także spełniać normy BHP. Czasami musimy także spełnić dodatkowe kryteria, w szczególności, jeśli prowadzimy działalność w jakiś sposób regulowaną, na przykład gastronomiczną. Przedsiębiorcy muszą wziąć pod uwagę także otoczenie budynku, który chcą wynająć. Dobrze, jeśli dookoła nie znajdują się punkty o podobnym profilu działalności, jak nasza. W przeciwnym razie może być nam trudno wybić się na tle konkurencji. Największą popularnością cieszą się obecnie punkty usługowe, które posiadają własny parking lub oferują przynajmniej kilka miejsc parkingowych dla swoich klientów. 

Jaką umowę podpisać?

Decydując się na wynajem lokalu pod działalność usługową, będziemy musieli podpisać umowę z jego właścicielem. Umowa ta nie musi być sporządzona przez prawnika ani podpisana w obecności notariusza. Niemniej jednak warto poddać ją analizie prawnej. Umowa powinna przede wszystkim dokładnie określać strony, ich prawa oraz obowiązki. W umowie musimy podać wysokość kaucji, okres wypowiedzenia oraz ewentualne kary, jeśli któraś ze stron nie wywiąże się ze swoich zobowiązań. Jeśli umowa budzi jakiekolwiek wątpliwości, nie podpisujmy jej. Często bowiem właściciele dobrze zlokalizowanych nieruchomości starają się sporządzić umowę w taki sposób, aby przemawiała ona na ich korzyść. Niemniej jednak pamiętajmy o tym, że nawet najlepsza lokalizacja nie jest tego warta. Powinniśmy również ustalić z właścicielem nieruchomości, od kiedy możemy rozpocząć jej użytkowanie. Najczęściej przed otwarciem lokalu dla klientów musimy jeszcze odpowiednio go wyposażyć oraz podłączyć niezbędne sprzęty.

Na znalezienie odpowiedniego lokalu usługowego warto poświęcić sporo czasu. Obecnie na rynku mamy do czynienia z dużą liczbą ofert najmu, jednak ich cena często nie jest dla nas zadowalająca. Warto podejść do tematu w sposób biznesowy, a więc otworzyć się na ewentualne negocjacje z właścicielem nieruchomości co do ceny czy okresu jej najmu. 

DTK

Sprawdź także

strefa relaksu w biurze

Najnowsze trendy w aranżacji biurowego chillout-roomu

Współczesne trendy w aranżacji miejsca pracy biurowej uwzględniają chillout roomy, czyli strefy relaksu. Tego typu …