ludzie w firmie omawiający strategię
Aby firma mogła się rozwijać i zdobywać nowe rynki, zwiększać obszar działania, a tym samym skalować zyski i powiększać prestiż, musi mieć określoną strategię działania | fot.: stock.adobe.com

Strategia – dlaczego jest Ci potrzeba?

Strategia, która bywa również nazywana planem, to ustalenie celów i wyznaczenie drogi do ich realizacji. Najczęściej odnosi się ona do działań firm, natomiast można ją również przenieść na grunt naszego życia codziennego. Dlaczego strategia jest tak istotna w naszym codziennym życiu, a także przy prowadzeniu działalności gospodarczej?

Bez celu trudno żyć

Większość z nas z pewnością chciałoby posiadać dużo pieniędzy, osiągnąć sukces lub sprawnie funkcjonować w ramach swojej pracy czy biznesu. Warto jednak zastanowić się, w jaki sposób osiągnąć zamierzone cele. Dla jednych rozwiązaniem będzie gra w totolotka, inni zaś zmienią zawód na bardziej dochodowy. Jeszcze inni po prostu zaczną oszczędzać, gdyż taka droga wyda im się najprostsza, aby się wzbogacić. Znajdą się też tacy, którzy przyjrzą się swoim dotychczasowym działaniom, znajdą sposób na optymalizację i zastanowią się jak osiągnąć więcej: na przykład zdobywając dodatkowe umiejętności, aktywnie planując ścieżkę kariery itd. Każdą z tych postaw można nazwać inną strategią na wzbogacenie się. Priorytetem jest więc ustalenie celów, na których opiera się nasze życie – przy czym nie każdy sposób będzie równie wydajny i pozwoli na osiągnięcie podobnych efektów. Podobnie jest ze strategiami w firmie. Nie zawsze wystarczy pracować więcej albo ciąć koszty, żeby firma miała lepsze wyniki. 

Strategia dla podmiotów gospodarczych

Aby firma mogła się rozwijać i zdobywać nowe rynki, zwiększać obszar działania, a tym samym skalować zyski i powiększać prestiż, musi mieć określoną strategię działania. Strategię można zaplanować w ujęciu finansowym, operacyjnym czy inwestycyjnym, a także pracowniczym. Celem firmy może być na przykład wejście na rynek zagraniczny lub zdobycie nowego kanału sprzedaży, natomiast strategią będziemy nazywać wszelkie działania, które mają na celu wprowadzenie firmy na rynek zagraniczny czy do określonej sieci handlowej lub Internetu.

Oczywiście strategia powinna być określona zarówno w ujęciu długo, jak i krótkoterminowym. Chodzi bowiem o to, aby z jednej strony wyznaczać firmie cele, których osiągnięcie wymaga czasu, z drugiej zaś skupić się na bieżącym działaniu. Co ważne, realizacja celu powinna być zamknięta w czasie. Osoby zarządzające powinny mieć sprecyzowane oczekiwania, które będą realizować np. w najbliższym półroczu, roku itd. Umiejętność planowania, a potem rozliczenia efektów z wyciągnięciem wniosków jest zdecydowanie większą wartością niż poprzestawanie na tym, co już osiągnęliśmy.

Dlaczego jest to tak istotne? Odpowiedź jest bardzo prosta – firmy, które nie mają określonych strategii rozwoju, zwyczajnie przestają efektywnie funkcjonować na rynku. Przestają się rozwijać, pozwalając na rozrost konkurencji. Tym samym działają w skali mikro, albo pozostają na jednym poziomie latami, choć realnie mają dużo większy potencjał. Dzisiejsza gospodarka zapewnia nam dostęp do niemal wszystkich dóbr i usług. Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego każda firma stale musi myśleć o rozwoju, pozyskiwaniu nowych źródeł finansowania czy zwiększaniu swojej ekspansji. Największe światowe firmy zatrudniają specjalistów od określania strategii, a także takich, którzy nadzorują każdy etap prac, które przybliżają firmę do realizacji określonych celów.

Nie tylko korporacje

O opracowaniu strategii powinny pomyśleć nie tylko światowe korporacje, ale i małe lokalne firmy, działające w ramach rodzinnych manufaktur.  Niestety, dziś nikt już nie utrzyma się na rynku bez określonego planu rozwojowego. Nawet prowadzenie osiedlowego sklepu spożywczego wymaga opracowania strategii działania.

Przykładowo ustalenie rabatu na poszczególne produkty w dane dni tygodnia również jest strategią, w tym przypadku marketingową. Podobnie proste na pozór działania, które przywiązują do nas klientów, jak ustalenie degustacji, wprowadzanie nowych produktów czy kolaboracje z sąsiadującymi sklepikami oferującymi inne produkty czy usługi. Dzięki takim nieszablonowym pomysłom klienci cukierni mogą otrzymać kod rabatowy do kosmetyczki. 

Oczywiście w przypadku prowadzenia większej firmy konieczne jest zatrudnienie odpowiednich specjalistów, których cechuje duża wiedza i doświadczenie w zakresie kierowania przedsiębiorstwem w kategoriach jego rozwoju. Natomiast lokalni przedsiębiorcy mogą we własnym zakresie opracowywać strategie rozwoju swojej firmy. Najgorsze, co można zrobić, to całkowicie zaniechać planowania działań na przyszłość i żyć jedynie dniem dzisiejszym. 

Dla zainteresowanych tematem strategii i rozwoju polecamy także zapoznanie się z tym zagadnieniem w nieco innym ujęciu na: Strategia firmy opisana na Harbingers.io

OLI

Sprawdź także

Klienci kupują zmysłami

Konsumenci kupują oczami

Marketing sensoryczny ma na celu wywołać pożądane decyzje zakupowe konsumenta, nasilić i wzbogacić jego emocjonalne przywiązanie …