alert zimowy
Przy bardzo wysokich mrozach unikaj przebywania na zewnątrz | fot.: Fotolia
Strona główna / Społeczeństwo / Alert zimowy – jak uchronić się przed mrozem?

Alert zimowy – jak uchronić się przed mrozem?

Prognozy pogody pokazują, że przed nami epizod naprawdę srogiej zimy. Masy mroźnego powietrza znad Rosji i Skandynawii spowodują, że do końca miesiąca słupki rtęci pokażą nawet po kilkanaście stopni na minusie w ciągu dnia. Zimowa pogoda może stwarzać wiele potencjalnych zagrożeń dla zdrowia – od odmrożeń po zawały serca. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zachować bezpieczeństwo zarówno w domu, jak i na zewnątrz.

Jak zapobiec odmrożeniom?

Co roku dziesiątki Polaków umiera z powodu mroźnej pogody. Odmrożenia mogą też powodować utratę palców u rąk i nóg. Przy bardzo wysokich mrozach unikaj przebywania na zewnątrz. Jeśli jednak musisz wyjść, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Ubierz się tak ciepło, jak to możliwe, zachowując jednak lekkość warstw. Załóż czapkę, zakryj usta, aby ochronić płuca i używaj rękawiczek, najlepiej bez palców.
  • Rozpoznanie odmrożenia: utrata czucia lub blade palce u stóp, dłonie, uszy lub czubek nosa.
  • Natychmiast sięgnij po pomoc lekarską, jeśli uważasz, że masz odmrożenia.
  • Wejdź do ciepłego pomieszczenia i zdejmij mokre ubranie. Jeśli nie możesz tego zrobić, wykorzystaj ciepło innych części ciała do ogrzania odmrożonego obszaru.
  • Jeśli drżysz w niekontrolowany sposób, mówisz niewyraźnie lub tracisz pamięć, możesz mieć hipotermię. Uzyskaj pomoc medyczną JAK NAJSZYBCIEJ.

Jak przygotować się na bardzo niskie temperatury?

Jeśli tracisz ciepło w swoim domu:

  • Zamknij nieużywane pokoje; ułóż ręczniki przy szczelinach drzwi i okien.
  • Dobrze przewietrz kominek lub piec opalany drewnem, jeśli go używasz.
  • Okrywaj okna nocą.

Przed bardzo obfitymi opadami śniegu:

  • Zadbaj dodatkową żywność, w tym żywność, która nie musi być przechowywana w lodówce
  • Zadbaj o zapasy wody butelkowanej
  • Latarki i baterie oraz inne przedmioty zasilane z baterii na wypadek awarii zasilania
  • Dodatkowe koce i śpiwory
  • 1-tygodniowy zapas niezbędnych leków.

W przypadku braku prądu:

  • Żywność w lodówce pozostanie zimna przez około 4 godziny; nie otwieraj drzwi, aby wydłużyć ten czas.
  • Pełna zamrażarka pozostaje utrzymuje temperaturę przez ok. 48 godzin; pół-pełna zamrażarka – około 24 godziny.
  • Zjadaj resztki, mięso, drób i wszelką żywność z mlekiem i śmietaną razem z innymi łatwo psującymi się potrawami po 4 godzinach bez zasilania.
  • Te produkty są na ogół bezpieczne w temperaturze pokojowej przez kilka dni: masło, margaryna, twardy ser, świeże owoce i większość warzyw, sok owocowy, suszone owoce, otwarte słoiki na bazie octu, sosy sałatkowe, galaretki, smakołyki, sos barbecue, musztarda, keczup i oliwki.
  • W razie wątpliwości wyrzuć podejrzane produkty.

Alert zimowy – odśnieżanie śniegu

Śnieg jest ciężki. Podnoszenie łopaty i przerzucanie go może obciążyć serce, zwłaszcza jeśli nie jesteś w dobrej kondycji fizycznej. Pchanie ciężkiej odśnieżarki też może być niebezpieczne u osób o słabym zdrowiu.

Zastosuj się do następujących wskazówek:

  • Nie odśnieżaj łopatę, jeśli występowały u ciebie w przeszłości choroby serca, zawał serca lub udar. Bądź ostrożny, nie przemęczaj się i rób krótkie przerwy jeśli nie jesteś w dobrej formie fizycznej.
  • Nie pij alkoholu przed lub po odśnieżaniu.
  • Nie jedz ciężkiego posiłku przed lub po odśnieżaniu.
  • Nie pal podczas odśnieżania.
  • Pchaj śnieg, nie podnoś go.
  • Zginaj nogi, a nie plecy. Nie garb się, gdyż możesz nadwyrężyć kręgosłup.

Zima i ekstremalne temperatury mogą być niebezpieczne dla zdrowia i życia. Zastosuj się do powyższych porad, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia tragicznych konsekwencji. Pamiętaj też o opiece nad dziećmi – nie pozwól, by wchodziły na zamarznięte zbiorniki wodne.

KGR

Sprawdź także

Nordic walking zimą

Co jeść zimą, aby schudnąć?

Zimą, mało się ruszamy, przez co wiele osób ma problem ze zwiększającą się masą ciała. …