Bentley
Firma powstała w 1919 roku w angielskim Crewe. Początkowo była to marka silnie kojarząca się ze sportami motorowymi, a auta spod tego znaku osiągały świetne wyniki na przykład w wyścigach Le Mans | fot.: Fotolia

Bentley – trochę luksusu, trochę sportu

Dzisiaj Bentley jest znany jako jedna z najbardziej prestiżowych marek na rynku motoryzacyjnych. Ale przez dekady była to firma zależna od Rolls-Royce’a i zajmowała się opracowywaniem usportowionych wersji aut tej marki. Najciekawsze modele Bentley zaczął produkować dopiero po przejęciu przez niemiecki koncern Volkswagen.

’Sportowy’ Rolls-Royce

Firma powstała w 1919 roku w angielskim Crewe. Początkowo była to marka silnie kojarząca się ze sportami motorowymi, a auta spod tego znaku osiągały świetne wyniki na przykład w wyścigach Le Mans. W 1931 roku Rolls-Royce, który miał już udziały w Bentleyu, postanowił zrobić z tej firmy swoją dywizję. Od tego momentu większość modeli Bentleya miało bardzo wiele podzespołów Rolls-Royce’a.

Bentleye miały jednak wyraźnie bardziej sportowy charakter, a ich właściciele rzadziej korzystali z usług szoferów i sami siadali za kierownicą. Firma przez lata była jednak popularna przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, dlatego wiele modeli miało głównie wersje z kierownicą po prawej stronie. Powoli zaczęło się do zmieniać od lat 80., ale Bentley pozostawał marką mocno niszową. W latach 90. Rolls-Royce wpadł w poważne tarapaty finansowe i ostatecznie został wystawiony na sprzedaż. Poskutkowało to rozdziałem marek Rolls-Royce i Bentley. Ta pierwsza firma stała się częścią koncernu BMW, a Bentley w 1998 roku trafił pod skrzydła Volkswagena. Wiadomo było, że Betnelye nie będą już po prostu sportowymi wersjami Rolls-Royce’ów, ale było bardzo niejasne, jaki VW ma pomysł na tą niszową firmę. Szybko jednak okazało się, że jest on całkiem ciekawy.

Superluksusowy, ale już nie niszowy

Koncern VW szybko wziął się za przygotowanie zupełnie nowych modeli Bentleya. Choć miały one wiele podzespołów z innych aut koncerny, na przykład Audi, to udało się zachować niepowtarzalny, brytyjski charakter marki. I tak w 2003 roku do sprzedaży wszedł do sprzedaży Bentley Continental GT. Luksusowe coupé szybko przyciągnęło nowych klientów do firmy. A wyniki sprzedaży były coraz lepsze. W 2006 roku po raz pierwszy sprzedaż firmy przekroczyła poziom 10 tysięcy. A trudno nie uznać tego za sukces, zwłaszcza, że jeszcze w 2000 roku sprzedało się niewiele ponad 1,5 tysiąca aut z logo Bentleya. W kolejnych latach wprowadzano coraz to nowe modele – limuzyny Flying Spur oraz Mulsanne. Sprzedaż powoli rosła, ale było jasne, że do dalszego rozwoju firma potrzebuje jakiegoś innego bodźca. Ten nadszedł w 2015 roku, gdy firma pokazała swojego pierwszego SUV-a – model Bentayga. Było to wielkie zaskoczenie dla wielbicieli marki, tym bardziej, że miał być on produkowany nie w Wielkiej Brytanii, lecz w fabryce VW w słowackiej Bratysławie. Jednak prestiżowy SUV bardzo spodobał się klientom i w 2016 roku sprzedano aż 5,5 tysiąca sztuk tego modelu.

Na pewno więc Bentley mocno się zmienił od momentu, gdy stał się częścią koncernu Volkswagen. Niektórzy narzekają, że firma straciła swój niszowy i superluksusowy charakter. Jednak klientom wyraźnie spodobały się te auta z brytyjskim charakterem, ale napędzane niemiecką technologią.

MMA

Sprawdź także

Tesla Model 3

Najciekawsze samochody elektryczne

Świat się zmienia i stopniowo samochody z silnikami benzynowymi i dieslami są wypierane przez pojazdy …