Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Jaki bieżnik powinny mieć opony zimowe?

Jaki bieżnik powinny mieć opony zimowe?

Konstrukcja zimowej opony ma za zadanie przede wszystkim zapobiegać poślizgom i utracie przyczepności na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Zmiana opon na przełomie sezonów to absolutna konieczność dla każdego odpowiedzialnego kierowcy. Dzięki swoim właściwościom zimówki lepiej trzymają się drogi, a także są odporne na zastane warunki atmosferyczne. Elementami, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy okazji wymiany, jest ogólny stan oraz bieżnik opony zimowej – ten nie może być mniejszy niż 1,6 mm.

Przewaga na zaśnieżonej jezdni

Opony zimowe od letnich różnią się przede wszystkim rodzajem gumy, z której są zrobione. Mieszanka dla zimówek daje bardziej miękką, elastyczną konstrukcję, która lepiej przylega do zaśnieżonej, zabłoconej czy pokrytej szronem drogi. Dodatkowo opony zimowe są inaczej nacięte, dzięki czemu bieżnik lepiej radzi sobie z odprowadzeniem wody i błota, redukując ryzyko poślizgu. Ogumienie na zimę wykazuje także większy stopień lamelizacji, czyli zwiększoną ilość nacięć, przy czym głębokość bieżnika (więcej informacji na https://www.uniroyal.pl/samochod/opony-poradnik/wiedza-na-temat-opon/biezniki-opon-zimowych) również jest większa, niż dla letniego odpowiednika.

Konstrukcja zimowej opony ma za zadanie przede wszystkim zapobiegać poślizgom i utracie przyczepności na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Dzięki swoim właściwościom sprawdza się w trudnych warunkach o wiele lepiej, niż ogumienie letnie czy wielosezonowe.

Współczynnik TWI i wysokość bieżnika

Tread Wear Index jest wskaźnikiem stosowanym w wielu rodzajach i modelach opon. Określa on stopień zużycia bieżnika i jeżeli ten jest mniejszy od liczby wskazanej przez TWI, należy oponę wymienić. Dla ogumienia, które nie ma wytłoczonej tej informacji, za minimalną wysokość bieżnika przyjmuje się 1,6 mm. Wyjątkiem są autobusy, których opony nie mogą mieć bieżnika mniejszego, niż 3 mm. Nie warto jednak czekać, aż bieżnik ulegnie aż takiej redukcji – w nowych oponach ma on wysokość około 8-9 mm. Jeżeli za późno zauważymy nadmierne starcie opony, ryzykujemy jazdę w niebezpiecznych warunkach.

Zbyt mały bieżnik w oponach jest szczególnie groźny w sytuacji, gdy auto porusza się po mokrej nawierzchni. Możemy wtedy doświadczyć zjawiska aquaplaningu, czyli utworzenia się swoistej poduszki z wody, oddzielającej koło od nawierzchni i skutkującej utratą przyczepności auta. Jeżeli chcemy uniknąć takich przygód na drodze, powinniśmy zadbać o to, aby bieżnik w zimowej oponie nie był mniejszy, niż 4 do 4,5 mm.

Wymiana opon pomiędzy sezonami jest absolutną koniecznością, jeżeli chcemy czuć się na drodze bezpiecznie i pewnie. Ogumienie letnie i zimowe różni się między sobą wykorzystaną do produkcji mieszanką gumy oraz konstrukcją, w wyniku czego oba typy opon mają zupełnie różne właściwości. Jeżeli chcemy cieszyć się komfortową i spokojną jazdą bez ryzykowania poślizgu, powinniśmy także regularnie sprawdzać stan opon i ich bieżnika.

Materiał partnera zewnętrznego