Jaki olej silnikowy wybrać? To pytanie spędza sen z powiek niejednemu fanowi jazdy na dwóch kołach. Pytanie o idealny olej motocyklowy to także częsty temat rozważań na różnych forach internetowych. Tymczasem sprawa jest dość prosta. Niezależnie czy jesteśmy posiadaczami silników czterosuwowych, czy dwusuwowych musimy pamiętać o stosowaniu się do zaleceń producentów. Przeczytaj artykuł do końca, a z pewnością rozwieją się Twoje wszystkie wątpliwości.
Dlaczego ważny jest odpowiedni dobór i regularna wymiana oleju silnikowego?
Nie trzeba posiadać fachowej wiedzy, aby domyślić się, że oleje silnikowe pełnią funkcję smarowania. Jednak to tylko jedna z wielu ich ról. Olej motocyklowy zapewnia odpowiedni film olejowy, który uszczelnia, czyści i jednocześnie chłodzi jednostkę napędową w Twoim jednośladzie.
W silnikach dwusuwowych wpływa nawet na stopień zanieczyszczenia spalin oraz czystość układu wydechowego.
Jeżeli chodzi o silnik motocyklowy czterosuwowy, to we współczesnych modelach mamy do czynienia ze wspólnym obiegiem oleju. O co w tym chodzi? Przede wszystkim o to, że olej zapewnia smarowanie zarówno napędu, sprzęgła, jak i skrzyni biegów Twojego motocykla.
Właśnie dlatego pod żadnym pozorem nie wolno stosować do motocykla oleju samochodowego. Taki olej prawdopodobnie od razu wywołałby ślizganie się sprzęgła, a na dłuższą metę nieodpowiedni film olejowy, co w konsekwencji groziłoby zatarciem silnika.
Regularna wymiana oleju to także istotna sprawa z punktu widzenia chłodzenia. Mowa tutaj oczywiście o motocyklach wyposażonych w olejowo-powietrzny system chłodzenia. W takim przypadku to właśnie okresowa i częsta wymiana oleju zapewnia odprowadzenie nadmiaru ciepła z cylindrów oraz głowicy. Kondycja oleju silnikowego ma niezwykle duże znaczenie. Gdy będzie przepracowany silnik może zacząć się przegrzewać, a nawet zatrzeć.
Wymienianie oleju w częstotliwości niezgodnej z zaleceniami może wiązać się z utartą lepkości, gromadzeniem się zanieczyszczeń w silniku, gorszą zdolnością do odprowadzenia ciepła. Konieczne jest więc regularny serwis motocykla, gdzie nastąpi wymiana olejów. Równie ważne jest także wymieniane filtra oleju.
Olej olejowi nierówny? Czyli jaki olej do motocykla wybrać
Na pytanie, jaki olej do motocykla wybrać z pewnością najlepiej odpowie sam producent motocykli. Nawet najbardziej zagorzały fan jednośladów nie zna odpowiedzi na to pytanie lepiej niż sami inżynierowie silnika. W niemal każdej instrukcji obsługi danych motocykli znajdziemy odpowiedź na temat zalecanej jakości i lepkości oleju do motocykli z silnikami czterosuwowymi i dwusuwowymi. Jeżeli dany olej spełnia wymagania producenta jednośladu, wybór marki nie ma większego znaczenia.
Olej mineralny, półsyntetyczny, czy oleje syntetyczne?
Wybór oleju możemy porównać do zakupu kasku na motocykle. Zawsze możemy wybrać tani model, jeżeli jeździmy motocyklem klasy 125. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jednak zainwestowali w wersje z topowych kompozytów.
Wbrew powszechnym opiniom nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby stosować oleje syntetyczne w starszych motorach, nawet jeżeli silnik jest już nieco zużyty. Warto za każdym razem wybierać sprawdzone marki jak Motul.
Kieruj się zaleceniami producenta
Pisaliśmy o tym przed chwilą, ale musimy podkreślić to raz jeszcze. Wybierając olej do motocykla, kieruj się przede wszystkim zaleceniami producenta. Silnik danego motoru jest zaprojektowany z myślą o pracy na oleju silnikowym o konkretnych parametrach.
Produkt niespełniający wymagań konstruktorów jednostki może spowodować nieprawidłowe działanie silnika.
Klasa lepkości i jakości oleju
Jednym z podstawowych parametrów, z którym możemy spotkać się, wymieniając olej w motocyklach, jest lepkość. Jest ona oznaczona dwoma wartościami rozdzielonymi literą „W”. Pierwsza z nich dla Twojego motoru będzie miała mniejsze znaczenie, gdyż określa lepkość zimową, a jak wiemy w tym okresie, rzadko kto przemieszcza się jednośladem. Druga wartość natomiast określa lepkość wysokotemperaturową.
Nie musimy chyba dodawać, że to właśnie ten drugi parametr ma dla właściciela motorów największe znaczenie. Przedstawia informację o lepkości oleju podczas pracy silnika. Podawany jest według klasyfikacji SAE, dla temperatury 100 stopni Celsjusza.
Tak jak w pozostałych przypadkach, tak i z lepkością oleju nie powinniśmy eksperymentować i słuchać się zaleceń producenta. Jeżeli w książce serwisowej wyraźnie zalecany jest olej 10W40 to właśnie taką ciecz powinniśmy umieścić w silniku. Zmiana klasy lepkości w żaden sposób nie wpłynie na poprawę pracy silnika. Może jedynie ją pogorszyć oraz narobić dodatkowych problemów.
Podobnie jest, jeżeli chodzi o klasę jakości oleju silnikowego. Różnica jest taka, że dla czterosuwowych silników najczęściej stosowana jest norma JASO, a dla dwusuwowych ISO. Pierwsza z nich to norma japońska, która stworzona jest na wzór amerykańskiej klasyfikacji SAE.
Możesz spotkać się również z symbolem MA, który symbolizuje oleje przeznaczone do silników z obiegiem smarowania wspólnym, a także MB – oleje do jednostek z systemem smarowania silnika i skrzyni biegów. Oznaczenie MA-1 jest dedykowane słabszym jednostkom, a MA-2 silnikom o dużej mocy.
Materiał partnera