Yamaha Virago
Yamaha Virago. Virago jest jadną z najmocniejszych maszyn z silnikiem widlastym, jaką można legalnie jeździć posiadając prawo jazdy kategorii A2 | fot.: Stock.adobe.com
Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Klasyczne motocykle na kategorię A2

Klasyczne motocykle na kategorię A2

Polskie przepisy dość mocno ograniczają możliwości młodych motocyklistów w kwestii zakupu potężnych crusierów. Pomimo faktu, że są to maszyny, które nie rozwijają zawrotnych prędkości i ciężko mówić w ich przypadku o niezwykłych szaleństwach, wysoka pojemność skokowa silnika często sprawia, że nie klasyfikują się w ograniczeniu do 35 KW. Na szczęście na rynku jest kilka pozycji które mogą wydać się interesujące, zarówno ze względu na swój charakter, przystępną cenę, jak i fakt, że często są to ponadczasowe klasyki.

Yamaha virago 535

Pierwsza pozycja w zestawieniu bez wątpienia należy do tego semi-crusiera. Virago jest jadną z najmocniejszych maszyn z silnikiem widlastym, jaką można legalnie jeździć posiadając prawo jazdy kategorii A2. Bardzo elastyczny silnik sprawia, że jazda jest przyjemna zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Spalanie nie jest zwykle problemem, przy ekonomicznej jeździe nie powinno przekraczać 5l/100 km. Dodatkowym atutem jest napęd – wał kardana, który jest praktycznie bezobsługowy. Jedyne minusy tego motocykla to bez wątpienia gabaryty, osoba powyżej 180 cm wzrostu może odczuwać dyskomfort podczas jazdy.

Honda Shadow VT600C

Istotnymi zaletami hondy są bez wątpienia jej wygodne siodło oraz bardzo niska awaryjność. Wiele osób ceni w niej klasyczny wygląd, a co za tym idzie – dużą ilość chromowanych powierzchni. Problematyczna w tym przypadku może być jednostka napędowa, którą jest silnik widlasty o mocy zaledwie 34 koni mechanicznych (A2 pozwala na prawie 48 koni) oraz fakt, że honda, w przeciwieństwie do yamahy, jest napędzana łańcuchem, który wymaga nieco więcej uwagi.

Kawasaki EN 500P

Pomimo, że jest to najmniej niezawodny motocykl z całego zestawienia, warto zwrócić na niego uwagę chociażby ze względu na jednostkę napędową, która jest dość unikatowa jak na motocykle tej klasy. Otóż kawasaki jest napędzane dwucylindrowym silnikiem rzędowym, a nie widlastym, jak miało to miejsce w dwóch poprzednich pozycjach. Sprawia to, że zakres obrotów jest większy, a jazda bardziej sportowa. Idealnym świadectwem tego jest fakt, że kawasaki montowało ten sam silnik (z drobnymi modyfikacjami) zarówno w motocyklach turystycznych jak i sportowych. Wygląd EN 500 jest zdecydowanie przyjemny dla oka, a jego brzmienie potrafi zaskakiwać. Jedyne mankamenty to dość duża awaryjność, słabe hamulce, oraz zbyt miękkie przednie zawieszenie.

Yamaha Drag Star 650

Mimo bycia następcą virago 535 klasuje się w tym zestawieniu na czwartym miejscu, nie natomiast na pierwszym z jednej prostej przyczyny – z powodu ceny. Silnik ma nizwykle dużą dynamikę, szczególnie w zakresie niskich i średnich obrotów. Dodatkowo jest to jedna z najbardziej pojemnych jednostek napędowych, jakie klasyfikują się na prawo jazdy kategorii A2. Wygodna pozycja za kierownicą, duże gabaryty i niezwykle atrakcyjny wygląd w połączeniu z dużą dowolnością modyfikacji sprawia, że motocykl ten można uznać za naprawdę doskonały wybór. Wadami są z pewnością niezbyt dobre hamulce, mała zwrotność oraz bardzo wysoka cena.

EBI