SUV
Oczywiście koncerny motoryzacyjne produkują coraz więcej SUV-ów i terenówek, gdyż zwyczajnie jest na nie popyt. Ale też dlatego, że zwyczajnie im się to opłaca | fot.: Fotolia
Strona główna / Technologia / Motoryzacja / SUV-y coraz popularniejsze

SUV-y coraz popularniejsze

Jeszcze kilka lat temu wielu uważało, że moda na SUV-y będzie chwilowa i popyt na auta tego typu będzie maleć. Nic takiego się jednak nie dzieje – już niemal każdy producent aut ma w swojej SUV-a albo crossovera. Popularność tracą natomiast „klasyczne” pojazdy – takie jak na przykład sedany i hatchbacki. Czy więc wszyscy będziemy niebawem musieli przesiąść się do SUV-ów?

Wszyscy producenci mają SUV-y

Ze świecą można szukać producentów samochodów, którzy nie mają obecnie w ofercie auta tego typu. Niedawno zadebiutowały takie pojazdy od Maserati, Jaguara oraz Alfy Romeo. Kodiaq – SUV Škody, który nie tak dawno temu trafił do sprzedaży, szybko stał się najlepiej sprzedającym się autem tego typu w Europie. Długo SUV-owiej modzie opierali się producenci z Francji. Ale dziś zarówno Renault, jak i Peugeot, Citroën, jak i prestiżowa marka DS ma bardzo bogatą ofertę „miejskich terenówek”. Takich samochodów nie produkują obecnie tylko niszowe marki, jak Ferrari czy Rolls-Royce. Ciągle nie ma SUV-a Lamborghini, choć wiadomo, że taki model jest w bardzo zaawansowanym przygotowaniu. Co sprawia, że te większe, nie zawsze przecież tak praktyczne do miasta samochody są obecnie tak bardzo popularne? Można wymienić szereg ich zalet – są pakowne, mają wysoką, wygodną pozycję za kierownicą i ciekawy design. To na pewno przyciąga klientów. Ale czy tylko to jest bodźcem dla kierowców?

Dlaczego firmy promują SUV-y

Oczywiście koncerny motoryzacyjne produkują coraz więcej SUV-ów i terenówek, gdyż zwyczajnie jest na nie popyt. Ale też dlatego, że zwyczajnie im się to opłaca. SUV-y są przecież droższe niż sedany, kombi czy też vany, a lista wyposażenia dodatkowego do nich jest znacznie dłuższa. W końcu łatwiej sprzedać napęd na cztery koła, dodatkowe listwy, specjalne felgi czy inne opcje do auta rekreacyjnego, niż do hatchbacka czy sedana. Dlatego firmy ograniczają ofertę „zwykłych” aut, a wprowadzają coraz to nowe SUV-y. W palecie modeli Nissana mamy już właściwie jedynie SUV-y – poza nimi możemy kupić jedynie małą Micrę, Pulsara oraz sportowe, niszowe modele. Z drugiej natomiast strony firmy mocno promują takie samochody, wychwalając na przykład poczucie wolności, które zapewniają oraz doskonałą pozycję za kierownicą, która pozwoli patrzeć z góry na innych kierowców.

Póki co jednak taka polityka klientom nie przeszkadza i wszyscy kupują SUV-y. Mają do wyboru tanią Dacię Duster, średnią półkę, jak na przykład Škodę Kodiak czy VW Tiguana, ale też luksusowe SUV-y od Mercedesa, BMW, Audi, Land Rovera, Porsche, a nawet od Bentleya. Szkoda tylko, że ci, którzy za SUV-ami zwyczajnie nie przepadają, mają coraz mniejsze pole do wyboru. Liczba nowych hatchbacków, vanów oraz sedanów maleje w bardzo szybkim tempie. Jeśli chce się więc nowe auto, coraz częściej nie ma po prostu alternatywy dla SUV-a czy corssovera, o ile chce się mieć samochód określonej marki. Wygląda więc na to, że najbliższa przyszłość należy do takich właśnie pojazdów, a tym którzy za nimi nie przepadają, będzie coraz trudniej kupić nowe auto.

MMA

Sprawdź także

spersonalizowane ferrari

Marki samochodów luksusowych stawiają na spersonalizowane auta. Żeby je kupić musisz mieć zaproszenie

Polacy coraz chętniej kupują luksusowe samochody. Oprócz wygody i mocy liczy się możliwość personalizacji auta. W …