Copywriting jest dynamicznie rozwijającą się branżą, która przyciąga ludzi zainteresowanych czerpaniem korzyści z pisania funkcjonalnych tekstów w Internecie. Czy jednak jest dedykowana każdemu? Czy copywriter powinien dysponować jakimś szczególnym pakietem cech, by być naprawdę dobrym w swej dziedzinie? Jakie umiejętności powinien on posiadać? Zostań tu przez chwilkę, a poznasz odpowiedzi na te kluczowe pytania. Poruszymy również wątek samego copywritingu jako branży.
Czym jest copywriting?
Pod hasłem copywriting kryje się całe mnóstwo znaczeń. W przeszłości termin ten oznaczał pisanie sloganów i haseł reklamowych dla znanych marek. Obecnie branża nie jest już tak jednolita. Z biegiem czasu wykształciły się rozmaite specjalizacje w obrębie branży. Oto i one:
- SEO copywriter. Istotą tej specjalizacji jest pozycjonowanie stron internetowych i odpowiednie wplecenie fraz kluczowych w treść.
- Content (copy) writer. Co prawda nie zajmuje się tekstami stricte sprzedażowymi, ale publikuje treści wysokiej jakości, artykuły blogowe, wpisy do katalogów czy teksty specjalistyczne.
- Copywriter sprzedażowy. Osią pracy takiego copywritera jest tworzenie tekstów wysoce perswazyjnych, wpływających na wyobraźnie odbiorcy i przekucie go w klienta.
- Copywriter kreatywny. Taki copywriter zajmuje się tworzeniem haseł reklamowych, sloganów i tworzeniem koncepcji marketingowych.
- Social Media Copywriter. Jak sama nazwa wskazuje, jego domeną są wszelkiej maści social media, takie jak facebook. Tworzy treści wizerunkowe lub sprzedażowe w ich obrębie.
- Ghostwriter. Twórca e-booków, artykułów i publikacji, pod którego pracą podpisuje się ktoś inny. Jest to bardzo popularna forma copywritingu.
Oczywiście copywriterzy tworzą rozmaite treści i często podane wyżej specjalizacje przenikają się między sobą. Dobry twórca treści powinien mieć szerokie doświadczenie zarówno z zakresu tworzenia prostych tekstów stanowiących zaplecze, jak i również perswazyjnych tekstów sprzedażowych.
Profil dobrego copywritera
Pragnąc scharakteryzować profil copywritera, opisalibyśmy go jako osobę, która uwielbia pisać i pisze z polotem. Bez talentu pisarskiego ciężko byłoby o tworzenie przyciągającej uwagę treści w ilościach hurtowych. Talent pisarski jest rzeczą, którą się ma, albo i nie. Nie decyduje o tym żadne konkretne wykształcenie. Dobry copywriter to również rzemieślnik. Stale musi doskonalić warsztat, by przyciągnąć uwagę klienta i tworzyć atrakcyjne treści. Specyfika zawodu wymusza na copywriterze stałe uczenie się nowych rzeczy. Wyobraźmy sobie utalentowanego kandydata na zawodowego twórcę treści, który nie przyswaja sobie przydatnych informacji dotyczących pozycjonowania stron internetowych, budowy tekstów SEO czy istoty fraz kluczowych. Szybko wypadnie z obiegu, ponieważ konkurencja w branży copywriterskiej jest przeogromna. Tu decyduje fachowe podejście do tworzenia funkcjonalnych tekstów. W rezultacie dobry twórca kontentu internetowego musi cechować się wytrwałością, cierpliwością i chęcią do uczenia się nowych zagadnień. Cechą wyjątkowo przydatną jest również umiejętność zarządzania czasem. Praca copywritera odbywa się często w warunkach domowych, gdzie wiele rzeczy może rozpraszać uwagę. Skompilujmy sobie pokrótce pakiet cech, którymi winien odznaczać się dobry copywriter.
- Talent pisarski.
- Chęci do uczenia się nowych rzeczy i opanowywania przydatnych narzędzi.
- Cierpliwość i wytrwałość.
- Kreatywność.
- Umiejętność zarządzania własnym czasem.
Jak zacząć przygodę z copywritingiem?
Skoro wiesz już jakimi cechami powinien odznaczać się dobry copywriter, przejdźmy do gwoździa programu. Jak zainicjować przygodę z pisaniem na zlecenie? Czy potrzebne są jakieś specjalne kwalifikacje i doświadczenie? Ukończenie polonistyki czy kierunków pod kątem marketingu jest pomocne, ale nie obligatoryjne. Copywriterem może zostać każdy. Nie potrzeba również żadnego udokumentowanego doświadczenia. Faktem jest, że wielu klientów wymaga od copywritera próbki swojej dotychczasowej twórczości. Przeważnie są to linki do prac komercyjnych wykonanych dotychczas. Co, jeśli nie posiadasz żadnego portfolio, a chciałbyś zacząć? Warto jest pochwalić się swoją niekomercyjną twórczością. Niech to będzie fragment bloga, którego prowadzisz. Pozwoli to klientowi ocenić jakość Twojego warsztatu.
Jeśli nim dysponujesz, warto, jest zarejestrować się na popularnych portalach umożliwiających podłapywanie zleceń. Najpopularniejszymi są GoodContent, Textbrookers czy Giełda Tekstów. Wszystkie wymienione umożliwiają zyskanie pierwszych szlifów i stanowią dla Ciebie test. Przejrzysty interfejs, jasne zasady funkcjonowania, dostęp do sporej liczby zleceń i klarowny system płatności przyciągają świeżo upieczonych copywriterów. W tym gronie warto wspomnieć także o https://odfreelancera.pl, na którym to portalu klient wyszukuje freelancera do pracy po kategorii zlecenia oraz zakładanym budżecie.
Praca w charakterze copywritera przybiera rozmaite formy. Od pracy na etacie, po pracę w charakterze freelancera. Wiele zależy od osobistych preferencji twórcy treści.
Copywriting to dynamiczna branża zrzeszająca twórców o rozmaitym poziomie warsztatu pisarskiego i doświadczenia. Początkujący copywriter nie musi przejmować się wykształceniem, ani brakiem imponującego portfolio. Istotnymi czynnikami decydującymi o sukcesie copywritera są chęć do nauki, umiejętność zarządzania czasem, rzetelność, kreatywność i talent pisarski. Dzięki portalom zrzeszającym klientów i twórców możliwe jest postawienie pierwszych kroków w branży.
OLI