maile w pracy
Kwantyfikatory osłabiają przekaz maili |fot.: Fotolia
Strona główna / Biznes / Praca / Pięć wyrazów, które osłabiają przekaz twoich wypowiedzi

Pięć wyrazów, które osłabiają przekaz twoich wypowiedzi

To, czy czujemy się zawodowo pewnie widać w niemal każdej naszej wypowiedzi, nawet w naszej służbowej korespondencji. O jej wydźwięku decydują czasem pojedyncze i zupełnie niepotrzebnie wstawiane słowa. Co powinno zniknąć z naszego słownika?

– Przede wszystkim warto pozbyć się z ich treści kilku słów – zapychaczy. To tzw. kwantyfikatory, które albo osłabiają przekaz albo sprawiają, że brzmimy niepewnie. Dzięki temu będziemy dostawać odpowiedzi znacznie częściej. – radzi Bartosz Struzik z międzynarodowego serwisu kariery MonsterPolska.pl.

1. Tylko

Przykład: Chciałem tylko sprawdzić, czy masz już odpowiedz do dokumentu, który ci przesłałem.

Dlaczego nie działa: Bo umniejsza wagę tego, o co prosimy. Daje sygnał, że naszą sprawę można spokojnie zdjąć z listy priorytetowych zadań.
Lepiej napisać: Czy masz już odpowiedź do dokumentu, który ci przesłałem? Musi być gotowa do końca dnia.

2. Prawdopodobnie

Przykład: Prawdopodobnie mógłbym przesłać oświadczenie zarządu około południa.

Dlaczego nie działa: Wprowadza niepewność. Jeśli nie jesteśmy czegoś pewni, lepiej tego nie pisać. Założyć, że zadanie może zająć więcej czasu.

Lepiej napisać: Nie dam rady przesłać oświadczenia zarządu do południa, bo muszę przygotować także jego wersję online. Prześlę je do końca dnia.

3. Próbować

Przykład: Spróbuję zredagować artykuł, który przesłałeś.

Dlaczego nie działa: Pokazuje, że nie jesteśmy pewni swoich umiejętności. Nie ma nic złego w proszeniu o pomoc. Wtedy wysyłamy sygnał, że dbamy o to, by wykonać zadanie poprawnie.

Lepiej napisać: Zabieram się za redakcję artykułu. Ale mam kilka pytań, zanim zacznę; czy możesz spotkać się za mną na pięć minut?

4. Może

Przykład: Może powinniśmy napisać rozdział o tym, dlaczego powołaliśmy firmę do życia. Może mógłbym pojechać na konferencję w marcu.

Dlaczego nie działa: Sprawia, że brzmimy jak zaniepokojeni albo obojętni wobec sprawy.

Lepiej napisać: Napiszmy rozdział o tym, dlaczego powołaliśmy firmę do życia. Mogę pojechać na konferencję w marcu.

5. Przepraszam

Przykład: Przepraszam, mam spotkanie o 13, czy 14 będzie w porządku?.

Dlaczego nie działa: jest zupełnie niepotrzebne, umniejsza naszą stanowczość. Lepiej konstruować jasne przekazy i pytać bez przepraszania.

Lepiej napisać: Mam spotkanie o 13. Czy o 14 będzie Pan wolny?

Materiał partnera zewnetrznego

Sprawdź także

Jak we współczesnym świecie radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres wydaje się być nieodłącznie związany ze współczesnym trybem życia, który utrzymuje naszą psychikę w …