maile w pracy
Kwantyfikatory osłabiają przekaz maili |fot.: Fotolia
Strona główna / Biznes / Praca / Pięć wyrazów, które osłabiają przekaz twoich wypowiedzi

Pięć wyrazów, które osłabiają przekaz twoich wypowiedzi

To, czy czujemy się zawodowo pewnie widać w niemal każdej naszej wypowiedzi, nawet w naszej służbowej korespondencji. O jej wydźwięku decydują czasem pojedyncze i zupełnie niepotrzebnie wstawiane słowa. Co powinno zniknąć z naszego słownika?

– Przede wszystkim warto pozbyć się z ich treści kilku słów – zapychaczy. To tzw. kwantyfikatory, które albo osłabiają przekaz albo sprawiają, że brzmimy niepewnie. Dzięki temu będziemy dostawać odpowiedzi znacznie częściej. – radzi Bartosz Struzik z międzynarodowego serwisu kariery MonsterPolska.pl.

1. Tylko

Przykład: Chciałem tylko sprawdzić, czy masz już odpowiedz do dokumentu, który ci przesłałem.

Dlaczego nie działa: Bo umniejsza wagę tego, o co prosimy. Daje sygnał, że naszą sprawę można spokojnie zdjąć z listy priorytetowych zadań.
Lepiej napisać: Czy masz już odpowiedź do dokumentu, który ci przesłałem? Musi być gotowa do końca dnia.

2. Prawdopodobnie

Przykład: Prawdopodobnie mógłbym przesłać oświadczenie zarządu około południa.

Dlaczego nie działa: Wprowadza niepewność. Jeśli nie jesteśmy czegoś pewni, lepiej tego nie pisać. Założyć, że zadanie może zająć więcej czasu.

Lepiej napisać: Nie dam rady przesłać oświadczenia zarządu do południa, bo muszę przygotować także jego wersję online. Prześlę je do końca dnia.

3. Próbować

Przykład: Spróbuję zredagować artykuł, który przesłałeś.

Dlaczego nie działa: Pokazuje, że nie jesteśmy pewni swoich umiejętności. Nie ma nic złego w proszeniu o pomoc. Wtedy wysyłamy sygnał, że dbamy o to, by wykonać zadanie poprawnie.

Lepiej napisać: Zabieram się za redakcję artykułu. Ale mam kilka pytań, zanim zacznę; czy możesz spotkać się za mną na pięć minut?

4. Może

Przykład: Może powinniśmy napisać rozdział o tym, dlaczego powołaliśmy firmę do życia. Może mógłbym pojechać na konferencję w marcu.

Dlaczego nie działa: Sprawia, że brzmimy jak zaniepokojeni albo obojętni wobec sprawy.

Lepiej napisać: Napiszmy rozdział o tym, dlaczego powołaliśmy firmę do życia. Mogę pojechać na konferencję w marcu.

5. Przepraszam

Przykład: Przepraszam, mam spotkanie o 13, czy 14 będzie w porządku?.

Dlaczego nie działa: jest zupełnie niepotrzebne, umniejsza naszą stanowczość. Lepiej konstruować jasne przekazy i pytać bez przepraszania.

Lepiej napisać: Mam spotkanie o 13. Czy o 14 będzie Pan wolny?

Materiał partnera zewnetrznego

Sprawdź także

Ankiety online

Jak zarabiać na wypełnianiu ankiet?

W internecie można znaleźć wiele dostępnych dla każdego sposobów na dodatkowy zarobek. Jednym z nich …