joga rozciąganie
Joga Iyengara to forma jogi, która koncentruje się na utrzymywaniu właściwej postawy ciała przy każdej z asan, przy czym pozy są utrzymywane przez dłuższy czas niż w innych rodzajach | fot.: stock.adobe.com

Różne rodzaje jogi – w jakim stylu praktykować?

Joga staje się coraz popularniejsza w Polsce. Jednak gdy laik wgłębi się w temat, okazuje się, że rozpoczęcie ćwiczeń nie jest takie proste. Za wszystkim stoją zróżnicowane rodzaje jogi. Jakie są między nimi różnice, a jakie są ich wspólne cechy? Przedstawiamy najpopularniejsze z nich, z którymi każdy początkujący powinien mieć styczność. Zwrócimy uwagę także na bardziej wymagające sposoby ćwiczeń jogi.

Czym jest Hatha joga a czym joga Iyengara?

Ten rodzaj hinduskiej jogi koncentruje się na rozciąganiu i tonowaniu mięśni poprzez ćwiczenia takie jak przysiady i pozycje psa, głową w dół. Styl ten koncentruje się głównie na pozycjach ciała asana. Dowiesz się w nim również, jak prawidłowo oddychać i zrelaksować umysł, co może pomóc zredukować stres i poprawić zdrowie psychiczne. Hatha to rodzaj jogi, który jest preferowany przez zapracowane osoby, zmęczone życiem w biegu. Jest to dosyć popularny rodzaj ćwiczeń, więc nie będziesz miał trudności ze znalezieniem miejsca, w którym mógłbyś kultywować jogę Hatha.

Joga Iyengara to forma jogi, która koncentruje się na utrzymywaniu właściwej postawy ciała przy każdej z asan, przy czym pozy są utrzymywane przez dłuższy czas niż w innych rodzajach. Nazywana jest również „drogą do idealnej postawy”, ponieważ kładzie nacisk na prawidłową postawę i ułożenie ciała, aby zmaksymalizować komfort podczas ćwiczeń. Joga Iyengara to idealne rozwiązanie dla osób z wadami postawy, takimi jak skolioza czy lodroza. To także dobry rodzaj jogi dla ludzi z wdowim garbem. Nie należy jednak zakładać, że ten rodzaj jogi jest przeznaczony wyłącznie dla osób z wadami postawy. Joga Iyengara to wspaniale rozwijająca, wyciszająca i ubogacająca forma praktyki.

praktyka jogi
Ashtanga jest nazywana jogą dynamiczną, ponieważ ruch podąża tu bezpośrednio za oddechem| fot.: stock.adobe.com

Rodzaje jogi. Czym jest Bikram joga, co to joga Vinyasa?

Bikram joga to autorski system ćwiczeń jogi. Pomysłodawcą tego rodzaju jogi był Bikram Choudhury, uważany za mistrza jogi, który wykształcił rzeszę uczniów. Niestety, zarzuty etyczne wobec Bikrama (został oskarżony o molestowanie swoich uczennic), spowodowały, że joga jest obecnie praktykowana pod nazwą hot joga tak, aby nie honorować skompromitowanego guru. Ten styl obejmuje wykonywanie 26 pozycji w pomieszczeniu nagrzanym do 105 stopni Fahrenheita – poziom, który wielu ludziom trudno tolerować, ale który według niektórych zwiększa elastyczność i siłę poprzez zwiększenie przepływu krwi przez ciało. Jest to wymagający rodzaj jogi, nie każdy jest w stanie z niego korzystać. Jakie istnieją jeszcze rodzaje jogi?

Vinyasa to jedne z najpopularniejszych typów jogi, które pochodzą z Indii. Jest bardzo często praktykowany wśród początkujących joginów. Czym charakteryzuje się ten rodzaj jogi? Płynnymi ruchami, które są pełne wdzięku, a jednocześnie stanowią wyzwanie. Ćwiczenie tej jogi przypomina taniec połączony z medytacją. Vinyasa zawiera elementy z innych stylów, ale koncentruje się na połączeniu z oddechem, a nie utrzymywaniu pozycji tak długo, jak to możliwe. Można znaleźć tu wiele podobieństw do pozostałych stylów.

Ashtanga z kolei jest podobna do Vinyasy, często wręcz te dwa style są utożsamiane ze sobą. Ashtanga jest nazywana jogą dynamiczną, ponieważ ruch podąża tu bezpośrednio za oddechem. Ciało pracuje w pełnej harmonii. Jest to system ściśle określonych pozycji (asan) praktykowanych w wyznaczonych seriach. Ich precyzyjne i właściwie wykonywanie opiera się czterech podstawowych elementach: oddechu (oddechu ujjayi), ruchu ciała (vinyasa – stąd utożsamianie z innym stylem), punktach koncentracji wzroku (drishti) i bandach (wewnętrzne zaciski).

joga vinyasa
Najczęściej spotykanym rodzajem jogi jest Vinyasa bądź Ashtanga | fot.: stock.adobe.com

Rodzaje jogi. Kundalini joga

Jest to styl, który różni się od pozostałych zwracaniem uwagi na sferę duchową i spokój. W Kundalini dużą wagę przykłada się do kontrolowania oddechu i ruchów w symbiozie z muzyką lub spokojnymi dźwiękami. Często zajęcia z tego typu jogi kończą się piciem rozluźniającej herbaty. Jest to bardzo dobry styl dla znerwicowanych osób, które potrzebują wyciszenia, spokoju. Kundalini joga pomaga także walczyć z objawami depresji i złym samopoczuciem. Co jednak ważne, tego rodzaju jogę należy wykonywać pod okiem doświadczonego instruktora, na zajęciach w sali jogi. Ze względu na możliwą intensywność doświadczenia, transowość samych ćwiczeń niektórzy instruktorzy jogi zalecają, aby pierwsze zanurzenia w tym stylu jogi odbywać właśnie na profesjonalnie prowadzonych zajęciach, nie zaś przed monitorem komputera.

Jaki rodzaj jogi najlepiej wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ale dzięki temu artykułowi możesz dostosować swój styl do własnych preferencji i wybrać jeden z wymienionych rodzajów. Najczęściej spotykanym rodzajem jogi jest Vinyasa bądź Ashtanga. Style polegające na powolnych, płynnych ruchach połączone z kontrolowaniem oddechu. Wydają się także najbardziej rozbudowane i czerpią z różnych innych typów jogi, dzięki czemu łatwiej Ci będzie przyswoić się do ewentualnych nowych stylów. W przypadku bólów pleców albo wad postawy warto skupić się jednak na jodze Iyengara. Osoby z takimi dolegliwościami powinny ograniczyć się do tego rodzaju ćwiczeń, by poprawić swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Ludzie z problemem nerwowości, nadmiernego stresu i braku wytchnienia mogą spróbować Hatha i Kundalini jogi. Natomiast początkujący powinni unikać Bikram/hot jogi, gdyż wysoka temperatura nie sprzyja każdemu organizmowi i istnieje wiele przeciwwskazań zdrowotnych, a przecież joga ma pomagać, a nie szkodzić.

ARÓ

Sprawdź także

aero joga

Aerial joga. Co warto wiedzieć o jodze w chustach

Joga to nie tylko sport, ale cały system asan, czyli pozycji, które mają na celu …