Asteroida 2022 RM4 – najnowszy kosmiczny przybysz

Nawet jeśli asteroida znajduje się miliony kilometrów od błękitnej planety i jej trajektoria nie wskazuje na kolizję, to zawsze istnieje niewielka szansa, że jej kurs się zmieni i dojdzie do zderzenia | fot.: stock.adobe.com

Przyjmuje się, że na orbicie okołoziemskiej krąży ponad 40 000 asteroid, z czego dostrzeżono dotąd mniej niż 20% z nich. Nie są to abstrakcyjnie odległe ciała niebieskie. Do uderzeń uszkadzających budynki i raniących ludzi dochodzi średnio co kilkadziesiąt lat. Ostatnio – w 2013 roku, gdy obiekt o średnicy prawie 20 m eksplodował w atmosferze nad Czelabińskiem w Rosji, uszkadzając 7200 budynków i raniąc około 1500 osób. Naukowcy bacznie obserwują więc niebo, by wiedzieć, jakie niebezpieczeństwo może nadlecieć z kosmosu. Dlatego tak bacznie przyglądają się asteroidzie 2022 RM4, która ma zbliżyć się do Ziemi 1 listopada.

Asteroida w pigułce

Asteroidy to ciała niebieskie o stosunkowo niewielkich rozmiarach (od kilku metrów do nawet ponad 1000 km) powstałe we wczesnej fazie kształtowania się Układu Słonecznego. Składają się głównie ze skał, metali i lodu, zwane są również planetoidami. Wg danych z NASA ludzkości znanych jest około 1,2 miliona asteroid.

Potencjalnie niebezpieczne asteroidy

Agencje kosmiczne na bieżąco śledzą obiekty zbliżające się do Ziemi, jak na przykład 2022 RM4. Nawet jeśli asteroida znajduje się miliony kilometrów od błękitnej planety i jej trajektoria nie wskazuje na kolizję, to zawsze istnieje niewielka szansa, że jej kurs się zmieni i dojdzie do zderzenia. Nie należy się obawiać, gdy taki obiekt będzie mieć niewielkie rozmiary, gdyż nawet w wypadku zderzenia straty będą niewielkie. Jednak większe obiekty mogą spowodować wyginięcie ludzkości w podobny sposób, jak kiedyś wyginęły dinozaury.

Groźne 3 Pałace Kultury i Nauki?

Asteroida 2022 RM4 jest najprawdopodobniej trzy razy większa niż Pałac Kultury i Nauki znajdujący się w Warszawie. Szacuje się, że może mieć nawet 740 metrów średnicy, przy czym wysokość Pałacu Kultury to 237 m. 1 listopada zbliży się do Ziemi na prawie 2,3 miliona kilometrów (warto wiedzieć, że odległość Ziemi i księżyca to ”tylko” 384 472 kilometrów). Asteroida porusza się z niesamowitą prędkością prawie 85 tysięcy kilometrów na godzinę. Jeśli 2022 RM4 uderzyłaby w Ziemię, spowodowałaby globalne tsunami, a uszkodzeniu uległby obszar wielkości Polski.

Asteroida została odkryta 12 września 2022 przez teleskop Pan-STARRS 2 znajdujący się na Hawajach. I choć Minor Planer Center zakwalifikowało ją jako jako potencjalnie niebezpieczną, to na dzień dzisiejszy nie stanowi żadnego niebezpieczeństwa dla Ziemi. Ciekawe jest też to, że asteroida jest na tyle jasna, że będzie można ją zobaczyć nawet z domowych teleskopów. Jego apertura musi jednak wynosić co najmniej 20 cm i powinien być wystawiony w kierunku nieba około 20:27.

Asteroida 2022 RM4 jest niezwykle ciekawym obiektem, gdyż choć znacznych rozmiarów, została odkryta stosunkowo niedawno. Można ją też dostrzec za pomocą domowych teleskopów, gdyż jest niezwykle jasna i mijać będzie Ziemię w odległości zaledwie 6 krotnie większej niż odległość Ziemi i Księżyca. Pokazuje to tylko, że kosmos to miejsce, w którym – nawet stosunkowo niedaleko od Ziemi ciągle coś się dzieje. Jednak nawet nie posiadając drogiego i profesjonalnego sprzętu można zgłębiać jego tajemnice. I być może w przyszłości obserwować więcej asteroid takich jak 2022 RM4.

MSI