seo
Migracja strony to duże wyzwanie zwłaszcza pod kątem optymalizacji SEO | fot.: unsplash

Na czym polega migracja strony internetowej z zachowaniem efektów SEO?

Fuzja firmy, zmiana CMS bądź wybór nowej nazwy marki – wszystkie te decyzje wiążą się z migracją strony internetowej. Brak wiedzy w tym zakresie to duże ryzyko zaprzepaszczenia działań SEO i spadku widoczności w Google. Czy bezpieczna migracja bez utraty wartościowego ruchu jest w ogóle możliwa?   

Poznaj najlepszy moment na przeprowadzenie migracji serwisu internetowego i dowiedz się jakie błędy migracyjne na pewno obiją się na rentowności e-biznesu, czytając nasz poradnik: https://adcookie.pl/migracja-witryny-a-seo-jak-tego-nie-zepsuc/.

Migracja – co to jest i kiedy trzeba ją przeprowadzić?

Każdy sklep internetowy lub inna witryna w sieci posiadają swój unikalny adres oraz oprogramowanie służące do dodawania i zarządzania treścią. Rozwój strony wymaga czasami zmian w tych obszarach, które zbiorczo określić można procesami migracyjnymi. Do najczęstszych powodów migracji należą:

  • zbyt wysoki koszt utrzymania domeny,
  • zmiana CMS (systemu zarządzania treścią),
  • techniczne problemy z hostingiem (np. wolne ładowanie strony),
  • wdrożenie protokołu SSL,
  • rebranding,
  • fuzja firmy.

Łatwo zauważyć, że migracja nie jest wyłącznie zmianą domeny na inną – pod pojęciem tym kryją się różnorodne innowacje na stronie, wdrożone w celu ulepszenia działania serwisu oraz uczynienia go przystępnym zarówno dla pracowników, jak i klientów.

Zmiana domeny, a migracja SEO serwisu internetowego

Migracja strony to duże wyzwanie zwłaszcza pod kątem optymalizacji SEO. Konsekwencją zmiany domeny są nowe adresy URL, których poprawność wpływa bezpośrednio na ranking słów kluczowych oraz udział witryny w ruchu organicznym. W wyniku nieprawidłowej migracji marka Rossman spadła z TOP10 wyników wyszukiwania Google, a niepełna migracja MediaMarkt po fuzji z marką Saturn poskutkowała znaczną utratą widoczności. Nie oznacza to jednak, że bezpieczna migracja SEO nie jest możliwa. Wręcz przeciwnie, zaplanowanie poszczególnych etapów tego procesu, z eksportem zawartości najważniejszych podstron, mapą adresów URL, przeniesieniem dotychczasowych optymalizacji oraz odpowiednim środowiskiem testowym, skutecznie zabezpiecza przed spadkami pozycji witryny po dokonaniu zmian.

Bezproblemowa zmiana CMS – od czego zacząć?

Każdy rodzaj migracji warto rozpocząć od rozpisania harmonogramu prac uwzględniającego etap przygotowawczy (przed migracją), etap realizacyjny (przeniesienie strony do nowej domeny i implementacja CMS) oraz etap końcowy z testem wdrożenia oraz publikacją nowej odsłony witryny. Niezbędne jest wykonanie kopii zapasowej oraz archiwizacja kluczowych informacji na temat widoczności marki. Wszelkie prace i testy jakościowe kolejnej odsłony serwisu powinny być wprowadzone zanim zostanie ona upubliczniona zarówno odbiorcom, jak i mechanizmom indeksowania w Google. Dzięki temu możliwa jest korekcja ewentualnych błędów, bez ryzyka spadków rankingowych.

Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie migracji w czasie małego ruchu na stronie oraz konsultacja z ekspertem w dziedzinie SEO. Tym sposobem zyskasz więcej czasu na wyeliminowanie nieprzewidzianych problemów migracyjnych, które trudno przewidzieć bez dokładnej znajomości nowego CMS.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

pozycjonowanie stron internetowych

Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie stron, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) to szereg procesów, które mają na celu …