grafik przed komputerem
Każdy wiodący program do grafiki dwu i trójwymiarowej posiada kilka pluginów, bez których profesjonaliści nie wyobrażają sobie pracy | fot.: stock.adobe.com
Strona główna / Technologia / Kilka wskazówek i porad na początek przygody z grafiką komputerową

Kilka wskazówek i porad na początek przygody z grafiką komputerową

Grafika komputerowa to zarówno świetne hobby, jak i dobrze płatna droga kariery zawodowej. Przez ogrom kursów oraz możliwość uczenia się na darmowym oprogramowaniu, wiele jej tajników możemy zgłębić w domowy zaciszu. Jeżeli chcemy się nią zająć, warto poznać kilka wskazówek, które ułatwią nam zgłębianie tego tematu.

Podstawy grafiki 2D

Niezależnie od tego, czy chcemy zająć się grafiką 2D czy 3D, to podstawy tej pierwszej i tak powinniśmy poznać. Wiele osób które decyduje się na zabawę z grafiką trójwymiarową, zupełnie porzuca pracę z grafiką dwuwymiarowa. Jest to duży błąd, ponieważ umiejętność ta bardzo przydaje się podczas teksturowania. Dlatego podstawowe operacje związane z cieniowaniem, filtrami czy przekształcaniem powinny być jedną z pierwszych rzeczy, z jakimi się zapoznamy.

Darmowe oprogramowanie

Najpopularniejsze programy do grafiki, takie jak Corel czy Ilustrator mają swoje bezpłatne wersje. Producenci różnie podchodzą do tematu. Niektóre programy w wersji darmowej oferują ograniczone funkcjonalności, inne ograniczają czasowo możliwość korzystania z aplikacji. Popularnym ostatnio modelem jest danie użytkownikowi pełnego dostępu do możliwości programu, jednak przy eksporcie pliku do konkretnego formatu, na naszej pracy pojawią się znaki wodne. Dlatego warto zupełnie zrezygnować z pobierania wersji pirackich czy kupowania bardzo starych wydań programu, na rzecz aktualnych, ale darmowych wersji.

Monitor

Pierwszym sprzętem jaki kupimy do pracy z grafiką powinien być monitor. Ważna jest przede wszystkim jego rozdzielczość oraz rodzaj użytej matrycy. Monitor kupiony do grafiki powinien mieć rozdzielczość przynajmniej Full HD, oraz powinien być wyposażony w matrycę IPS. Taki rodzaj monitor zapewni nam bardzo dobre odwzorowanie barw, wysoki kontrast, dobre kąty widzenia oraz czytelność. Dobry monitor tej klasy można już kupić od 300 zł za modele używane, oraz od ok. 900 zł za monitory nowe.

Dodatkowe akcesoria dla grafików

Zaczynając swoją przygodę z grafiką, warto kupić pewne akcesoria. Jeżeli zajmuje się grafiką 2D – tablet graficzny, jeżeli 3D – mysz 3D. To pierwsze pozwoli nam łatwiej modelować, oraz pozwoli na łatwe odwzorowanie kształtów fizycznych przedmiotów. Mysz 3D ułatwia pracę, umożliwiając łatwiejsze i wygodniejsze operowanie w przestrzeni, oraz uchroni nas od zapamiętywania wielu skrótów klawiaturowych. Zaczynając, lepiej kupić podstawowe, używane modele. W obu przypadkach, dobrej jakości sprzęt można kupić za mniej niż 200 zł.

Nauka pracy z pluginami

Każdy wiodący program do grafiki dwu i trójwymiarowej posiada kilka pluginów, bez których profesjonaliści nie wyobrażają sobie pracy. Są to małe dodatki do programów, które rozszerzają ich możliwości. W większości, pomagają one lepiej zarządzać obszarem roboczym, są jednak również takie które ułatwiają modelowanie i automatyzują pewne rzeczy. Warto też skorzystać z darmowych paczek grafik i modeli, które przyśpieszą naszą pracę oraz dadzą nam nowe możliwości. Wiele poradników dokładnie opisuje które dodatki należy pobrać.

To jak długo proces naszej nauki będzie trwał, zależy od wielu różnych czynników. Jednak mądrze dobierając narzędzia oraz sposoby ich poznawania, znacznie ułatwimy sobie naukę, oraz sprawimy, że będzie ona przyjemniejsza i efektywniejsza.

KŚW