Jak upał działa na układ chłodzenia?

Nie zapominajmy, że chłodnica to niewielki kaloryfer, który składa się z delikatnych żeber. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Upalne lato to dla układu chłodzenia nie lada wyzwanie. Mimo że system z reguły ma się dobrze, to na skutek wysokich temperatur i trudnych warunków może niedomagać. Jak sprawdzić stan układu chłodzenia i zapewnić mu prawidłowe działanie?

By cieszyć się z upragnionego lata i nie zakłócić wakacyjnych wojaży samochodem należy odpowiednio przygotować auto do upalnych dni. Jeden z najważniejszych aspektów eksploatacji auta stanowi w tym przypadku układ chłodzenia.

Jak upewnić się, że chłodnica jest sprawna?

Przegląd układu chłodzenia należy rozpocząć od sprawdzenia chłodnicy. Trzeba upewnić się, że jest szczelna i nie ma żadnych wycieków płynu chłodzącego. Najlepiej sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku. Jego ubytki to pierwszy sygnał, że chłodnica może przeciekać. Ponadto można sugerować się białym dymem z rury wydechowej, ze względu na to, że płyn przedostał się do wnętrza silnika spalinowego. Przy okazji chłodnicy, zaleca się także, by sprawdzić stan uszczelek.

Nie zapominajmy, że chłodnica to niewielki kaloryfer, który składa się z delikatnych żeber. Z racji, że duża powierzchnia chłodnicy zostaje wystawiona na działanie wiatru i czynników zewnętrznych, żeberka mogą w łatwy sposób ulec uszkodzeniu, np. małym kamieniem. Mikroskopijne uszkodzenia można zakleić płynem do uszczelniana chłodnic. Natomiast w przypadku większych usterek czeka kierowcę wymiana chłodnicy – podpowiadają specjaliści sklepu motoryzacyjnego iParts.pl.

Jak wiele zależy od płynu chłodzącego?

Przegrzanie chłodnicy, tak powszechne w gorące letnie dni, ma często związek z użyciem przez kierowcę nieodpowiedniego płynu do chłodnicy. Na tym nie koniec, bowiem wielu decyduje się zalać chłodnicę wodą. Niestety, ale wodę można dolewać do chłodnicy jedynie w przypadku sytuacji awaryjnych, np. gdy tracimy dużo płynu. Ponadto powinna być to woda zdemineralizowana, by we wnętrzu chłodnicy nie osadził się kamień.

Dobrze jest, by zawsze przed sezonem letnim wymieniać chłodziwo. Można to także zrobić np. przy okazji wymiany oleju silnikowego. Pamiętajmy przy tym, by zawsze stosować taki płyn, jaki zalecany jest przez producenta samochodu. Stosowna informacja znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu – warto kierować się wskazówkami, które tam znajdziemy.

Czy warto kupić tester płynu chłodniczego?

Nie mając pewności, czy płyn w chłodnicy posiada odpowiednie parametry, można to sprawdzić dedykowanym do tego testerem. Nie jest to urządzenie drogie, bo kosztuje na ogół ok. 20 zł, więc wydatek nieduży. Tester pokazuje temperaturę zamarzania i wrzenia płynu, co umożliwia łatwe określenie tego, czy nadaje się on do wymiany.

Niecodzienny kłopot z właściwym chłodzeniem silnika może powodować także system start/stop, który montowany jest w coraz większej liczbie nowych samochodów. Jeśli jest bardzo gorąco, stoimy w korku i co chwila się zatrzymujemy, a silnik gaśnie, to cyrkulacja płynu chłodzącego może być mocno zaburzona. Zaleca się, by w takim przypadku wyłączyć system.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Kobieta podróżująca autem osobowym

Nowoczesne systemy wspierające kierowcę. Co potrafią współczesne samochody?

Reputacja marki i wysoka jakość wykonania nie wystarczą, żeby przekonać klientów do zakupu samochodu. Obecnie …