ciastko i kawa cappuccino
Jak zredukować i mądrze kontrolować ilość spożywanego cukru? | fot.: Pixabay.com
Strona główna / Zdrowie / Cukier – jak go ograniczyć?

Cukier – jak go ograniczyć?

Uzależnia niczym narkotyk. Trudno wyeliminować go całkowicie z diety, bo występuje w mniejszych bądź większych ilościach niemal we wszystkich produktach spożywczych. Cukier, bo o nim mowa, nie tylko dodaje nam energii i poprawia humor, spożywany w nadmiernej ilości powoduje problemy z nadwagę, insulinooporność, a nawet cukrzycę. Jak zredukować i mądrze kontrolować ilość spożywanego cukru?

Kupuj mądrze!

Czy wiesz, że duże ilości cukru znajdują się nie tylko w czekoladkach, batonikach i słodkich kolorowych napojach? Spore ilości cukru zawierają jogurty, musli, ale także uznawane za dietetyczne ciemne pieczywo (bardzo często dosładzane karmelem) czy produkty light? Jedynym sposobem na kontrolowanie ilości spożywanego cukru jest sprawdzanie etykiet. Jeśli na jednej z trzech pierwszych pozycji znajduje się cukier – poważnie się zastanów nad kupnem tego produktu! To puste kalorie! Warto zwrócić uwagę na fakt, że cukier to nie tylko glukoza, fruktoza czy sacharoza, ale także dekstryna, maltoza, melasa, maltodekstryna, miód, syrop z agawy, syrop klonowy czy syrop glukozowo-fruktozowy. Wystrzegaj się produktów zawierających duże ilości którejkolwiek z powyższych substancji.

Uważaj na owoce!

Rezygnujesz ze słodkich przekąsek? Szukasz zdrowszego zamiennika? Głowa, serce i żołądek podpowiadają Ci owoce? Bardzo dobrze, ale uwaga. Owoce poza cennymi witaminami i mikroelementami zawierają całkiem sporo cukru. Sięgając po przekąskę, wybierz owoc, który zawiera stosunkowo mało fruktozy – a pole do popisu masz spore. Wybierz grejpfrut, papaję, arbuz, brzoskwinie, nektarynki, morele. Możesz bez obaw podjadać także żurawinę. Sugerujemy z rozsądkiem podchodzić do konsumowania dużych ilości: bananów, winogron, czereśni, gruszek, daktyli, jak również suszonych: fig czy moreli.

Podejmij wyzwanie!

Nie wyobrażasz sobie całkowitej rezygnacji ze słodkości? Jesteś łakomczuszkiem? Spokojnie. Razem z rodziną bądź przyjaciółmi zorganizujcie 21 dniowe wyzwanie „Sugar Free” – starajcie się unikać cukru i zminimalizujcie jego ilość w codziennej diecie. Razem będzie Wam łatwiej – wzajemne wsparcie, motywacja i pilnowanie grzeszków – pomogą wytrwać ten trzytygodniowy reżim. A co potem? Gwarantujemy, że po tych 21 dniach batonik bez którego nie wyobrażałaś sobie dnia, będzie tak przeraźliwie słodki, że nie dasz rady zjeść połowy.

Ruszaj się!

Ruch to zdrowie. Tym razem wcale nie chodzi o spalanie kalorii, ale o endorfiny, które towarzyszą aktywności fizycznej. Odpowiednia dawka ruchu nie tylko pozwoli Ci zachować sprawność, wysmuklić sylwetkę, ale także wprawi Cię w dobry nastrój. To co? Od dziś zamiast tabliczki czekolady zajęcie z zumby, pilates albo wycieczka rowerowa?

Planuj posiłki!

Trudno walczyć z nagłą pokusą zjedzenia ciastka, gdy kiszki marsza grają. Jeśli chcesz zrezygnować z podjadania i sięgania po słodycze, planuj posiłki. Odpowiednio skomponowany jadłospis i przygotowane wcześniej przekąski i dania pozwolą zapanować nad nagłymi atakami wilczego apetytu. Regularne posiłki, spożywane w 3-4 godzinnych odstępach, uchronią przed nagłym spadkiem poziomu cukru, a tym samym uczuciem osłabienia i głodu, na które „najlepszym lekarstwem” zawsze było coś słodkiego.

Walcz ze stresem!

Zastanów się kiedy najczęściej sięgasz po coś słodkiego? Czy wtedy, gdy jesteś głodny, a może smutny, zestresowany? Słodyczami często zajadamy emocje, a po solidnej dawce cukru czujemy się jeszcze gorzej – ciężcy, ospali z wyrzutami sumienia. Jeśli Twoje złe nawyki żywieniowe mają podłoże emocjonalne – walcz z tym! Najważniejsze, że masz świadomość problemu. Spróbuj zmienić ten nawyk – może pomoże spacer, taniec, relaksująca kąpiel, medytacja. Możesz zasięgnąć również pomocy psychologa.

Jeśli szukasz porad i artykułów dotyczących zdrowia, diety, właściwego odżywiania, odwiedź serwis Dietetyk.guru. Znajdziesz to wiele cennych wskazówek, które pozwolą Ci zatroszczyć się o zdrowie i dobre samopoczucie.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

kawa do śniadania

Jaki wpływ ma kawa na odchudzanie?

Kawa to aromatyczny napój, bez którego wielu z nas po prostu nie wyobraża sobie poranka. …