Strona główna / Zdrowie / Sposoby na złagodzenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego
Kobieta na białym tle
Dolegliwości występują około 6-8 dni przed miesiączką i zwykle znikają wraz z pierwszym dniem, kiedy pojawia się okres. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Sposoby na złagodzenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Terminem zespół napięcia przedmiesiączkowego (ZNP), z ang. premenstrual syndrome (PMS) określa się przedmiesiączkowe wzmożenie napięcia nerwowego, któremu towarzyszy m.in. zatrzymywanie płynów, bóle głowy, problemy z cerą i ogólne rozdrażnienie. Dolegliwości występują około 6-8 dni przed miesiączką i zwykle znikają wraz z pierwszym dniem, kiedy pojawia się okres.

Farmakoterapia

Środki przywracające zaburzoną równowagę hormonalną kobiety to leki przeciwdepresyjne z grupy inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI). Serotoninę i fluoksetynę można zażywać regularnie w ciągu całego cyklu miesiączkowego lub tylko przez czternaście dni – od momentu owulacji do pojawienia się miesiączki. Ulgę przynosi leczenie hormonalne agonistami GnRH, które hamują owulację. Leki te mają niestety istotne skutki uboczne – obniżają poziom estrogenów, negatywnie wpływając na kości i układ krążenia. Niektóre kobiety odczuwają znaczną poprawę przy stosowaniu antykoncepcji – tabletki zmniejszają lub całkiem znoszą objawy PMS. Objawy napięcia przedmiesiączkowego zamaskują dostępne bez recepty środki przeciwbólowe, rozkurczające i uspokajające. Warto zadbać również o suplementację wapnia, magnezu i środków witaminowo-mineralnych na bazie roślin.

Dieta

Kiedy pojawiają się symptomy napięcia przedmiesiączkowego, najlepiej zupełnie zrezygnować z jedzenia smażonych i tłustych potraw, białego pieczywa, roślin strączkowych, dodatku ostrych przypraw i soli, a także picia mocnej herbaty, kawy oraz alkoholu. Wskazanych jest sześć niewielkich posiłków dziennie. Warto pić napary ziołowe, np. z kozłka lekarskiego oraz minimum 2 litry wody niegazowanej. Jako przyprawy świetnie sprawdzą się świeże zioła, które nie podrażniają żołądka i nie zatrzymują wody w organizmie.

Aktywny tryb życia

Kilka dni przed okresem warto więcej się ruszać – pływać, uprawiać jogę lub pilates, chodzić na spacery. Aktywny wypoczynek rozładowuje napięcie i rozluźnia ciało, powoduje wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia. Nawet 20 minut ruchu dziennie przyczyni się do poprawy samopoczucia.

Przeczytaj również: Jakie leki mogą obniżyć skuteczność tabletek antykoncepcyjnych

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

nieświeży oddech

Najpopularniejsze przyczyny nieświeżego oddechu

Nieświeży oddech jest niestety dość częstą przypadłością, która jest dla nas bardzo uciążliwa. Brzydki zapach …