Strona główna / Zdrowie / Jedzenie na dobry humor
Jedzenie na dobry humor
Banany to źródło wielu substancji przeciwdziałających sezonowym depresjom | fot.: Fotolia

Jedzenie na dobry humor

Kiedy pogoda nie jest naszym sprzymierzeńcem, a za oknem zimno i plucha, szukamy sposobów na poprawienie sobie nastroju. Jedni suplementują witaminę D, inni dostarczają sobie endorfin na siłowni, jeszcze inni celebrują długie wieczory z dobrą książką i kieliszkiem wina. Mimo tego chroniczny brak słońca powoduje obniżenie nastroju, a nawet lekką depresję? Co zatem włączyć do swojego jadłospisu, a czego się stanowczo wystrzegać, żeby nie dać się chandrze?

Co psuje nam nastrój

Pierwszym wyborem w zimowym menu stają się często potrawy słodkie, mączne lub tłuste. Dają szybką pociechę, pobudzają bowiem ośrodek nagrody w mózgu. Faktycznie jednak nie wpływają długofalowo na nasz nastrój. Kiedy poziom cukry we krwi gwałtownie spada, natychmiast czujemy się ociężali i głodni. W ten sposób nie tylko pogłębiamy złe samopoczucie, ale jeszcze przyczyniamy się do zwiększenia obwodu w pasie (jeśli znów sięgniemy po łatwą przekąskę). A to, jak wiadomo, też psuje nam humor. Podobnie działa alkohol – doraźnie daje uczucie rozluźnienia, ale w dłuższej perspektywie może przyczynić się do zwiększenia sezonowych depresji.

Jeśli chodzi o kawę – zwolennicy i przeciwnicy czarnego napoju przytaczają odmienne argumenty. Pozostaje więc uważnie obserwować własny organizm albo zaprzestać picia kawy przez kilka dni w celach doświadczalnych.

Jakie składniki włączyć do diety dla lepszego samopoczucia?

Zacznijmy od tego, że naturalne, niskoprzetworzone produkty będą z pewnością lepsze od suplementów. Zimą mamy jednak kłopot z dostępnością wysokiej jakości warzyw i owoców. Nie ma co się oszukiwać – pomidory o tej porze roku smakują jak styropian, a sałata nierzadko wręcz promieniuje na półkach. Dlatego wśród warzyw i owoców przede wszystkim stawiajmy na sezonowe produkty. A poza tym dobry nastrój zapewnią nam:

  • magnez – jest go mnóstwo w warzywach zielonych, orzechach, amarantusie czy figach. Magnez znajdziemy także w bazylii, pieprzu (czarnym), imbirze, kardamonie. Dodatkową zaletą ostrych przypraw jest zwiększenie metabolizm, co z kolei pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów.
  • kwasy tłuszczowe (nienasycone) – naukowcy od lat badają pozytywny wpływ nienasyconych kwasów tłuszczowych na chorych na depresję. Przy obniżonym nastroju poszukajmy więc produktów bogatych w kwasy Omega-3: nasion lnu, małych rybek morskich, awokado, orzechów, nasion słonecznika.
  • cukry złożone – które będą stopniowo uwalniały się do krwi. Znajdziemy je w bananach (zawierają witaminę B6, która sprzyja uwalnianiu serotoniny), daktylach, kaszy gryczanej i płatkach owsianych (które w sposób naturalny uspokajają).
  • selen – poprawia nastrój. Źródłem selenu są orzechy brazylijskie (jeden orzech pokrywa dzienne zapotrzebowanie na selen), soczewica, czosnek.Selen jednak w zbyt dużych ilościach może spowodować objawy zbliżone do zatrucia.
  • kwas foliowy – jest istotnym składnikiem diety nie tylko kobiet w ciąży. Jego niedobór może skutkować problemami z pamięcią, wzrostem agresji czy zaburzeniami lękowymi. Kwas foliowy znajdziemy w ciemnozielonych warzywach (brokuł), pomarańczach, awokado, roślinach strączkowych.
  • tryptofan – brak tego aminokwasu powoduje uczucie przygnębienia, zmęczenia, przyczynia się także do otyłości. Aby sobie go dostarczyć do diety należy włączyć produkty, które pojawiły się już w tym zestawieniu: banany, daktyle i awokado a także brązowy ryż i jajka.

A jeśli ochota na coś słodkiego nie daje nam spokoju, sięgnijmy po kostkę lub dwie gorzkiej czekolady. Pamiętajmy, że gorzka to ta, która zawiera od 70% kakao, więc biała zupełnie się nie kwalifikuje.

Octarine

 

Sprawdź także

zdrowie zamiast odchudzania

Zdrowy styl życia zamiast diety odchudzającej?

Jeszcze do niedawna diety odchudzające były stałym elementem życia większości kobiet. Niewiele osób zdawało sobie …

  • dietka

    Chyba trzeba zacząć lubić banany. A jeśli o czekolady chodzi to polecam gorzką z surowego kakao.