rower gravelowy
Technologie militarne przeniesione na grunt cywilny dały w efekcie nowoczesne, wysokospecjalistyczne sprzęty, do jakich bez wątpienia możemy zaliczyć rower gravelowy | fot.: Materiał partnera zewnętrznego

Rowery gravelowy – o co w nich chodzi? Czym się różni od roweru przełajowego?

Rower gravelowy – hit czy kit?  Czy jest do wszystkiego? Czy jest do niczego? Czy powstał jako pomysł producentów tworzących nowy rynek? Czy powstał z rzeczywistej potrzeby na tego typu sprzęt?

Rower gravelowy, czyli popularna szutrówka historycznie wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Struktura sieci drogowej i jej nawierzchni, ogromne przestrzenie i potrzeba szybkiego przemieszczania żołnierzy i sprzętu doprowadziły do powstania w 1898 roku Korpusu Piechoty Rowerowej. Dzięki wyposażeniu w rowery o konstrukcyjnie zbliżone do współczesnych rowerów gravelowych jednostka odniosła sukcesy w szybkim przemieszczaniu i skuteczności bojowej. Rowery jako skuteczny środek transportu, który nie potrzebuje paliwa i sprawnie porusza się w trudnym terenie, przez ostatnie sto lat wykorzystywane były przez wojsko. Rozwój technologiczny jest szczególnie szybki w przemyśle militarnym. Technologie militarne przeniesione na grunt cywilny dały w efekcie nowoczesne, wysokospecjalistyczne sprzęty, do jakich bez wątpienia możemy zaliczyć rower gravelowy.

Co wyróżnia rower gravelowy

Rower gravelowy umożliwia komfortową jazdę szosową, jazdę po szutrach i w średniociężkim terenie. Rozwiązania konstrukcyjne powinny umożliwiać przemierzanie setek kilometrów po różnych nawierzchniach. Połączenie cech roweru szosowego z MTB zacznijmy od powierzchni styku ogumienia z nawierzchnią. Opony w rowerze gravelowy to najczęściej to 35-42 mm szerokości założone na koła o średnicy 28 cali. Bieżnik opon, z równym wzorem w środku jest wzmocniony klockami po bokach, co daje mniejsze opory toczenia na szosie i umożliwia wjazd w teren. Kierownica to zawsze baranek, jednak inaczej odgięty jak w rowerze szosowym, pozwalający na szerszy chwyt i lepszą kontrolę w trudnym terenie. Hamulce tarczowe, najczęściej hydrauliczne, skuteczne podczas złej pogody są potwierdzają jego uniwersalność. Napęd roweru powinien zapewnić sprawne przemieszczanie niezależnie od rodzaju i stopnia nachylenia nawierzchni. Zakres zastosowanych przełożeń powinien być jak najszerszy. Stosuje się korby dwu blatowe i napędy oparte o jeden blat.  Rama roweru grawelowego musi zapewniać wygodę podczas długich podróży. Charakterystyczna jest duża baza kół oraz umożliwiające większą kontrolę kąty i wysoka główka ramy poprawiająca komfort podróżowania. Rowery przeznaczone na asfalty i szutry nie wymagają amortyzatorów i w większości stosuje się widelce sztywne.

Sprawdź dogodne zniżki  w systemie TAKE5%OFF  na rowery gravelowe w Skleprowerowy.pl

Rower gravelowy to rower do codziennego użytkowania

Zakres zastosowania roweru gravelowego jest imponujący. Świetnie zdaje też egzamin jako rower miejski. Po zamontowaniu sakw i bagażników można zarówno pojechać na kilkudniową wyprawę, jak również po drodze do pracy kupić i zapakować potrzebne produkty ze sklepu. W weekendy i inne dni wolne od pracy gravel może służyć za przyjemny i zdrowy środek transportu. Rowerem możemy dotrzeć praktycznie wszędzie tam, gdzie nie wjedziemy samochodem. Rowerem gravelowy: zdrowo, tanio i do celu.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

zbliżenie na rower

Jak zachęcić dziecko do spędzania czasu na świeżym powietrzu?

Wszechobecna technologia kusi nie tylko dorosłych, ale też dzieci. Najmłodsi spędzają przed szklanym ekranem komputera, …