rower gravelowy
Technologie militarne przeniesione na grunt cywilny dały w efekcie nowoczesne, wysokospecjalistyczne sprzęty, do jakich bez wątpienia możemy zaliczyć rower gravelowy | fot.: Materiał partnera zewnętrznego

Rowery gravelowy – o co w nich chodzi? Czym się różni od roweru przełajowego?

Rower gravelowy – hit czy kit?  Czy jest do wszystkiego? Czy jest do niczego? Czy powstał jako pomysł producentów tworzących nowy rynek? Czy powstał z rzeczywistej potrzeby na tego typu sprzęt?

Rower gravelowy, czyli popularna szutrówka historycznie wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Struktura sieci drogowej i jej nawierzchni, ogromne przestrzenie i potrzeba szybkiego przemieszczania żołnierzy i sprzętu doprowadziły do powstania w 1898 roku Korpusu Piechoty Rowerowej. Dzięki wyposażeniu w rowery o konstrukcyjnie zbliżone do współczesnych rowerów gravelowych jednostka odniosła sukcesy w szybkim przemieszczaniu i skuteczności bojowej. Rowery jako skuteczny środek transportu, który nie potrzebuje paliwa i sprawnie porusza się w trudnym terenie, przez ostatnie sto lat wykorzystywane były przez wojsko. Rozwój technologiczny jest szczególnie szybki w przemyśle militarnym. Technologie militarne przeniesione na grunt cywilny dały w efekcie nowoczesne, wysokospecjalistyczne sprzęty, do jakich bez wątpienia możemy zaliczyć rower gravelowy.

Co wyróżnia rower gravelowy

Rower gravelowy umożliwia komfortową jazdę szosową, jazdę po szutrach i w średniociężkim terenie. Rozwiązania konstrukcyjne powinny umożliwiać przemierzanie setek kilometrów po różnych nawierzchniach. Połączenie cech roweru szosowego z MTB zacznijmy od powierzchni styku ogumienia z nawierzchnią. Opony w rowerze gravelowy to najczęściej to 35-42 mm szerokości założone na koła o średnicy 28 cali. Bieżnik opon, z równym wzorem w środku jest wzmocniony klockami po bokach, co daje mniejsze opory toczenia na szosie i umożliwia wjazd w teren. Kierownica to zawsze baranek, jednak inaczej odgięty jak w rowerze szosowym, pozwalający na szerszy chwyt i lepszą kontrolę w trudnym terenie. Hamulce tarczowe, najczęściej hydrauliczne, skuteczne podczas złej pogody są potwierdzają jego uniwersalność. Napęd roweru powinien zapewnić sprawne przemieszczanie niezależnie od rodzaju i stopnia nachylenia nawierzchni. Zakres zastosowanych przełożeń powinien być jak najszerszy. Stosuje się korby dwu blatowe i napędy oparte o jeden blat.  Rama roweru grawelowego musi zapewniać wygodę podczas długich podróży. Charakterystyczna jest duża baza kół oraz umożliwiające większą kontrolę kąty i wysoka główka ramy poprawiająca komfort podróżowania. Rowery przeznaczone na asfalty i szutry nie wymagają amortyzatorów i w większości stosuje się widelce sztywne.

Sprawdź dogodne zniżki  w systemie TAKE5%OFF  na rowery gravelowe w Skleprowerowy.pl

Rower gravelowy to rower do codziennego użytkowania

Zakres zastosowania roweru gravelowego jest imponujący. Świetnie zdaje też egzamin jako rower miejski. Po zamontowaniu sakw i bagażników można zarówno pojechać na kilkudniową wyprawę, jak również po drodze do pracy kupić i zapakować potrzebne produkty ze sklepu. W weekendy i inne dni wolne od pracy gravel może służyć za przyjemny i zdrowy środek transportu. Rowerem możemy dotrzeć praktycznie wszędzie tam, gdzie nie wjedziemy samochodem. Rowerem gravelowy: zdrowo, tanio i do celu.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

spodenki kolarskie

Spodenki kolarskie – na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Wybór odpowiednich spodenek kolarskich nie powinien być przypadkowy. Jest to w końcu elementarna część naszej …