rower gravelowy
Gravel ma bardziej uniwersalny charakter, jest przydatny do pracy i na jazdę po mieście, ale jest szczególnie komfortowy na dłuższe trasy | fot.: stock.adobe.com

Gravel czy szosa – który rower sprawdza się przy dłuższych trasach?

Rowery typu szosa i gravel znacznie różnią się między sobą, ale obydwa rodzaje są bardzo popularne. Są chętnie wykorzystywane jako rowery na jazdę po mieście albo na dojazdy do pracy. Gravel ma szersze opony, dzięki temu lepiej znosi jazdę po nierównym terenie czy przeskakiwaniu z ulicy na chodnik, szosa z kolei jest lżejszy, co zapewnia mu lepszą dynamikę.

Szosa i gravel? – charakterystyczne cechy

Obydwa typy rowerów charakteryzują się podobną geometrią, zapewniającą duży komfort użytkownikom. Konstrukcja rowerów gravel wywodzi się z modeli przeznaczonych do jazdy przełajowej, dzięki temu dobrze sobie radzą na polnych i leśnych drogach, na nierównym terenie. Są także popularnie wykorzystywane do jazdy po asfalcie, ale opony mogą mieć tendencję do szybszego zużywania. Rower gravel lepiej prowadzi się w czasie deszczu i na mokrej śliskiej powierzchni, można łatwo zamontować mu błotniki. Rower szosa dobrze prowadzi się między autami, jest szybszy i lżejszy, jego waga jest mało odczuwalna podczas transportowania roweru oraz lawirowania i omijania innych pojazdów na drodze. Tego typu jednoślad nadaje się także na miejskie wyścigi, jest szybki i lekki, jest dobrym rozwiązaniem, kiedy ma służyć do treningu, zapewnia efektywną jazdę, jest niezrównany w utrzymaniu tempa.

Gravel czy szosa – jak się sprawdzają na dłuższych trasach?

Rower szosa jest skonstruowany w taki sposób, że można przy jego pomocy pokonywać nawet kilkusetkilometrowe trasy, wymaga jednak takiego zaplanowania trasy, aby szlak przebiegał jedynie po dobrych utwardzonych nawierzchniach. Nie jest również zaopatrzony w mocowania do bagażnika, dlatego ewentualne bagaże można umieścić tylko w sakwach. Chcąc odkrywać nowe tereny, korzystając z leśnych czy szutrowych dróg, lepiej zaopatrzyć się w gravel, jego konstrukcja umożliwia zabranie zdecydowanie większej ilości bagażu, kierownica ma szeroki rozstaw, można więc umieścić na niej dodatkową sakwę. Szerokie opony pozwalają na ominięcie głównych dróg albo zjechanie z nich w dowolnym momencie. Rower gravel jest dobrze przystosowany do anatomicznej budowy ciała, szeroki rozstaw kierownicy służ w długich trasach nadgarstkom, napęd z dużo mniejszymi przełożeniami służy stawom kolanowym, umożliwia pokonywanie nawet trudnych górzystych tras. Sztywne osie, szersze koła, skuteczne hamulce tarczowe i wykorzystanie wysokiej jakości materiałów w rowerach typu gravel sprawiają, że są one trochę droższe. Zapewniają jednak wysoki komfort jazdy na drogach szutrowych za miastem, który trudno uzyskać stosując znacznie tańsze rozwiązania.

Rower typu szosa ma charakter bardziej sportowy, jest niezastąpiony na treningach i zawodach ze względu na swoją dynamikę i lekką wagę. Dobrze sprawdza się na utwardzonych nawierzchniach. Gravel ma bardziej uniwersalny charakter, jest przydatny do pracy i na jazdę po mieście, ale jest szczególnie komfortowy na dłuższe trasy. Jego wersja ze stalową ramą bardzo dobrze pochłania i amortyzuje drgania, dzięki temu jest szczególnie przydatna na dalsze wyprawy za miasto.

MKM