Zakupiony bilet lotniczy wcale nie gwarantuje, że na pewno zostaniemy przyjęci na pokład. Powszechną praktyką linii lotniczych jest sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. Może się więc okazać, że po przyjeździe na lotnisko zostaniemy odprawieni, ale z kwitkiem. Europ Assistance radzi co zrobić w takim przypadku i jakie prawa nam przysługują?
Overbooking to powszechna praktyka linii lotniczych. Gros przewoźników sprzedaje większą liczbę biletów niż miejsc w samolocie. Część pasażerów z różnych przyczyn rezygnuje z podróży, a overbooking pozwala przewoźnikom zabezpieczyć się przed utratą zysków z powodu lotu z pustymi miejscami. Kwestia nadrezerwacji nie jest prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku.
Przykro nam, mamy komplet
Zakup biletu nie daje nam jeszcze pewności, że wsiądziemy na pokład samolotu. W przypadku overbookingu może się okazać, że usłyszymy przy odprawie „Przykro nam, mamy komplet pasażerów”. Właśnie dlatego nie warto czekać do ostatniej chwili z odprawą i najlepiej zrobić to wcześniej przez internet. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.
Co w sytuacji, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?
Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić odszkodowania.
Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.
Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.
Prawo do odszkodowania
Pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową wpuszczenia ich na pokład.
Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
- 600 euro dla pozostałych rejsów.
Materiał partnera zewnętrznego