deser z nasion chia
Nasiona chia same nie mają smaku, ale doskonale komponują się z owocami i mlekiem roślinnym jako zdrowy i smaczny deser | fot.: Fotolia

Ziarenka mocy: chia, quinoa, amarantus

Tajemnicze rośliny, przysmaki Majów i Azteków, powracają z przytupem. Można je spotkać w artykułach o zdrowym odżywianiu, menu gwiazd i sportowców. Super food – jak są nazywane – zajmują także coraz szersze półki w działach ze zdrową żywnością, które są już niemal w każdym sklepie. Skąd ten szał na niezwykłe ziarenka?

Chia, quinoa i amarantus to ziarna zaliczane do tzw. żywności funkcjonalnej. Pojęcie to odnosi się do produktów o ponadprzeciętnej zawartości określonego składnika bądź grupy składników odżywczych. „Funkcjonalna” oznacza w tym przypadku korzystny wpływ na funkcje życiowe ciała, poprawę parametrów, zapobieganie niektórym chorobom. Często określa się je mianem super food albo żywności XXI wieku – a to ze względu na zawartość wartościowego białka, które może zastąpić to pochodzenia zwierzęcego.

Chia

czyli szałwia hiszpańska jest jedną z najstarszych znanych ludzkości roślin uprawnych. To naturalne źródło białka, błonnika, wapnia, potasu, magnezu, żelaza i fosforu oraz kwasów tłuszczowych Omega-3. Zawierają także kwas alfa-linolenowy (czyli ALA), który zapewnia właściwy poziom cholesterolu w organizmie. To także bezcenne źródło przeciwutleniaczy. Malutkie ziarna pęcznieją pod wpływem wody, a ich galaretowata otoczka doskonale współgra z kwaskowatymi napojami, sałatkami czy koktajlami mlecznymi. Doskonale wchłaniają tłuszcz, dlatego można nimi zagęszczać sosy i zupy. Chia sprawdzą się także jako składnik smacznego i zdrowego puddingu – łączymy je z odpowiednią ilością mleka roślinnego  (proporcja około 1:4) i zostawiamy do zgęstnienia. Następnie dekorujemy owocami, możemy także polać ulubionym syropem, dosłodzić np. syropem klonowym – możliwości jest bez liku. Ale uwaga: mimo, że nasiona nie są przesadnie kaloryczne, dodatkowy cukier z pewnością zwiększy wartość energetyczną deseru.

Quinoa sałatka
Quinoa sprawdzi się jako baza do lekkich i dietetycznych sałatek, które możemy zabrać ze sobą do pracy | fot.: Fotolia

Quinoa

komosa ryżowa była znana już 5 tysięcy lat temu. Charakteryzuje ją wysoka zawartość białka (kompletnego, czyli zawierającego komplet aminokwasów), brak glutenu oraz obecność witamin i makroelementów: witamin z grupy B, manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu. Komosa zawiera także kwasy Omega-3. Przypisuje się jej działanie antynowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Co ważne, ma bardzo niski indeks glikemiczny (35), co czyni z miej idealne zastępstwo dla tradycyjnych obiadowych węglowodanów: kasz czy ziemniaków. Ten rodzaj ziaren zastąpi kaszę jaglaną, będzie dodatkiem do warzyw i sałatek albo lekkich deserów dla dzieci (np. z dodatkiem jogurtu, banana i cynamonu). Charakteryzuje ją delikatny, neutralny smak.

Deser z amarantusem
Amarantus wyróżnia się lekko orzechowym smakiem, co sprawdzi się w przypadku deserów i sałatek | fot.: Fotolia

Amarantus

ma właściwości zbliżone do komosy ryżowej – jest lekkostrawny i zawiera dużo błonnika oraz białka. Nie ma w nim glutenu, a zamiast tego oferuje solidne ilości kwasu foliowego, manganu, selenu, magnezu, wapnia i żelaza. Amarantusowi przypisuje się działanie przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe, zaleca się go także chorym na cukrzycę. Delikatnie orzechowy posmak kwalifikuje go jako podstawę sałatek i deserów.

Jeszcze słowo o pieniądzach, zazwyczaj wypomina się żywności typu super food wysokie ceny na półkach. Faktycznie, wymienionych ziaren nie sposób porównywać do swojskiej kaszy. Niewielkie opakowanie komosy (250 gramów) to wydatek rzędu kilkunastu złotych. W przypadku amarantusa i chia za taką samą torebkę zapłacimy 6-8 złotych. Nie są tanie, ale też nie leżą całkowicie poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego. Raz na jakiś czas warto spróbować nowych smaków.

Octarine

Sprawdź także

Żyj naturalnie! Adaptogeny jako ziołowe zamienniki sztucznych suplementów diety

Napoje energetyczne mają za zadanie zwiększyć naszą wydajność i, jak sama nazwa wskazuje, sprawić, byśmy …