Książki

Bernadette McDonald: Kurtyka. Sztuka wolności

Wojciech Kurtyka, choć raczej nie rozpalał masowej wyobraźni Polaków tak jak Rutkiewicz czy Kukuczka, jest jedną z najwyrazistszych gwiazd polskiego himalaizmu na świecie. Niezrównane wejścia połączone z refleksją o charakterze niemal metafizycznym oraz doskonalenie się w sztuce cierpienia to jego znaki rozpoznawcze. Próbę rozszyfrowania tej złożonej osobowości podjęła Bernadette McDonald, uznana …

Czytaj więcej »

Bernard Heinrich, Umysł kruka. Badania i przygody w świecie wilczych ptaków

Są doskonale widoczne szczególnie zimą, kiedy odcinają się od śnieżnego krajobrazu. Głośne, niepokojące, nieodgadnione, piekielnie inteligentne – przez wieki ze względu na swój kolor i zachowanie miały służyć ciemnym mocom wespół z nietoperzami czy czarnymi kotami. Kruki, bo o nich mowa, są magiczne, ale na całkiem inny, naukowy sposób. Książka …

Czytaj więcej »

Jerzy Kochan: „De non existentia Dei, czyli o nieistnieniu Boga”

filozofia religii a nowy ateizm

Od momentu pojawienia się oraz rozkwitu tzw. Nowego Ateizmu na rynku księgarskim ukazało się wiele ciekawych książek podejmujących tematy związane z religią, samym istnieniem Boga, bądź poszczególnymi aspektami wierzeń religijnych oraz ich konsekwencje dla życia społecznego. Chyba wszyscy interesujący się zagadnieniami związanymi z religijnością znają takie pozycje, jak „Bóg urojony” …

Czytaj więcej »

Pop szuka inspiracji wyżej

Lady Gaga

Kultura popularna, którą niektórzy mogliby nazwać kulturą fast foodów, nie istnieje w oderwaniu od kultury wyższej. Na dobrą sprawę często to, co dawniej uważano za rozrywkę dla mas, dziś staje się częścią kultury wysokiej. Gwiazdy pop-kultury nie kryją jednak tego, że obcowanie ze sztuką ma niezwykły wpływ na ich twórczość, …

Czytaj więcej »

Prasa dobrem luksusowym?

prasa dobrem luksusowym

Osoby bogate i zamożne czytają nawet dziesięciokrotnie częściej prasę od statystycznego Polaka – wynika z raportu Polskich Badań Czytelnictwa. To oznacza, że tytuły prasowe mają w tej grupie społecznej bardzo duży zasięg. Markom luksusowym daje to możliwość precyzyjnego dopasowania reklam prasowych do grupy docelowej. – Wystarczy odpowiednio dobrać 4–5 tytułów, żeby trafić do …

Czytaj więcej »

„Smart obiekt. Mimowolne perwersje rzeczy” – czyli względne piękno codzienności

Definicji piękna poszukiwały wszystkie epoki wraz ze swoimi myślicielami i artystami. Zazwyczaj wyrażało się ono (przynajmniej w cywilizacji zachodniej) w idealnych proporcjach, symetrii, porządku czyli zespole cech nadających danemu obiektowi charakter „przyjemnego dla oka”. Brzydota zawsze umykała wszelkim klasyfikacjom – była po prostu brakiem piękna, zaburzoną harmonią, chaosem. Twórcy albumu Smart …

Czytaj więcej »