Strona główna / Zdrowie / 5 przykazań zdrowego mężczyzny

5 przykazań zdrowego mężczyzny

Zbilansowana i urozmaicona dieta to najważniejszy czynnik zdrowego stylu życia. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

W Polsce, jak i w wielu innych krajach to kobiety cieszą się lepszym zdrowiem i żyją dłużej. Najczęstszą przyczyną zgonów wśród mężczyzn są choroby układu krążenia, a także nowotwory. Przyczyna tego faktu jest prosta. Zazwyczaj mężczyźni nie zastanawiają się nad stanem swojego zdrowia, nie chodzą do lekarzy i nie dbają o siebie w takim stopniu jak kobiety.

Badacze z uniwersytetu na Harvardzie przeprowadzili badanie mające na celu sprawdzenie, jak 5 kluczowych elementów zdrowego życia wpływa na jego jakość i długość, a także na ryzyko rozwoju chorób przewlekłych. Pod lupę wzięto czynniki takie jak:

  • niepalenie papierosów,
  • niewielkie spożywanie alkoholu,
  • dbanie o prawidłową masę ciała – wskaźnik BMI utrzymujący się w granicach 18,5 – 24,9,
  • umiarkowaną lub intensywną aktywność fizyczną – przynajmniej 30 minut dziennie,
  • stosowanie zdrowej diety.

Badania dowiodły, że osoby przestrzegające zasad zdrowego stylu życia cieszą się lepszym zdrowiem, żyją zdecydowanie dłużej (aż o ok. 15 lat dłużej niż osoby, które nie dbały o swoje zdrowie). Ponadto w tej grupie osób znacznie rzadziej występowały nowotwory i choroby układu sercowo-naczyniowego.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje warto zastanowić się, jak zmienić swój styl życia na zdrowszy. Nie wiesz od czego zacząć? To proste. Wystarczy przestrzeganie kilku, prostych zasad, a poprawisz swój wygląda, samopoczucie, a co najważniejsze również zdrowie.

1. Zadbaj o właściwą dietę

Częstym błędem, który popełniają mężczyźni jest nieregularne odżywianie się. Często Panowie spożywają zaledwie dwa, ale bardzo duże posiłki w ciągu dnia. Ponadto wybierają żywność mocno przetworzoną i typu fast-food. W dietach mężczyzn znajdują się zbyt duże ilości cukru, a także słodyczy i napojów gazowanych. Typowe jest nadużywanie soli oraz ostrych przypraw. Z kolei spożycie ryb, owoców oraz warzyw jest zbyt niskie.

Zbilansowana i urozmaicona dieta to najważniejszy czynnik zdrowego stylu życia. Zdaniem specjalistów, aby dostarczyć do organizmu wszelkie niezbędne składniki odżywcze konieczne jest spożywanie produktów należących do różnych grup żywnościowych. Czyli posiłki te powinny być przede wszystkim urozmaicone. Wówczas możliwe będzie dostarczenie niezbędnych dla prawidłowej pracy organizmu białek, dobrych tłuszczów, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych.

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia polecają spożywanie od 4 do 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu. Podstawę diety powinny stanowić warzywa oraz owoce. Oczywiście istotne są również odpowiednie proporcje. Zaleca się spożywanie 3 porcji warzyw dziennie i 1 porcji owoców. Jedna porcja to np. jedno jabłko lub garść borówek.

W diecie większości Europejczyków jest zdecydowanie za mało ryb. Często jemy je zaledwie kilka razy w roku. A to duży błąd. Ryby są bezcennym źródłem ważnych dla zdrowia kwasów omega-3, które sprawiają, że komórki w naszym ciele lepiej funkcjonują, wspomagają pracę mózgu, wzmacniają kości, wpływają pozytywnie na wzrok oraz na pracę serca, a także chronią przed rozwojem nowotworów. Ich największe ilości znaleźć można w łososiu, sardynkach, śledziach oraz makreli. Warto przynajmniej 2 razy w tygodniu zamienić kawałek mięsa na porcję ryby.

Istotne jest także ograniczenie w diecie soli. Jej nadmierne spożycie łączone jest z zawałami serca oraz udarami mózgu. Zamiast soli poleca się spożywanie ziół. Nie tylko poprawią smak przygotowywanych potraw, ale jednocześnie dostarczą wielu składników o działaniu prozdrowotnym. Warto też czytać etykiety produktów. Jeżeli znajduje się na nich cała lista składników o dziwnie brzmiących nazwach, to zazwyczaj lepiej zrezygnować z ich kupienia.

2. Ruszaj się!

Dostosowana do wieku oraz stanu zdrowia aktywność fizyczna to istotny element utrzymania dobrego zdrowia. Odpowiedni zestaw ćwiczeń siłowych oraz wytrzymałościowych pozwoli zachować witalność, siłę i dobrą kondycję. Regularne ćwiczenie pomaga także w leczeniu wielu chorób, takich jak nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu 2, depresja, a nawet niektóre rodzaje nowotworów, np. raka jelita grubego.

Jednak rodzaj wykonywanej aktywności nie ma aż tak dużego znaczenia. Znacznie bardziej istotna jest regularność. Jeżeli nudzi Cię podnoszenie ciężarów, to może warto wybrać się na jakieś zajęcia? Badacze z Brock Univeristy w Kanadzie dowiedli, że zajęcia sportowe w grupie są dużo bardziej efektywne i zdecydowanie szybciej stają się nawykiem. Jednak nie trzeba od razu biegać na siłownię. Także brak czasu czy pieniędzy nie może być wymówką. Na początku może warto wybrać schody zamiast windy lub zamiast podróży do pracy samochodem postawić na spacer lub rower.

Warto pamiętać, że systematyczne uprawianie aktywności fizycznej, aż o połowę zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu okrężnicy oraz prostaty. Natomiast spędzanie w pozycji siedzącej już o 2 godziny dłużej w ciągu dnia może zwiększyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

3. Pamiętaj o odpoczynku

Istotnym elementem zdrowego stylu życia jest również umiejętność relaksowania się, odpoczywania oraz unikanie stresu. Oczywiście we współczesnym świecie bardzo ciężko wyeliminować stres ze swojego życia, dlatego korzystne może być opanowanie technik radzenia sobie ze stresem. Może dobrym pomysłem będzie medytacja lub techniki oddechowe.

Dobrym sposobem na odpoczynek może być również umiarkowana aktywność fizyczna. Polecany jest przede wszystkim spacer lub joga. Korzystne dla zdrowia psychicznego będzie także rozwijanie swoich pasji. Dzięki temu możliwe będzie oderwanie się od codziennych czynności.

4. Może konieczna jest suplementacja?

Zapotrzebowanie na witaminy, składniki mineralne oraz inne substancje niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia jest bardzo zróżnicowane wśród mężczyzn. Zależy od aktywności fizycznej, stylu życia, a także występujących chorób. Badania dowodzą, że znaczna część mężczyzn ma problem z zaspokojeniem zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. W związku z tym zalecana może być odpowiednia suplementacja. Jednak przed wprowadzeniem jakichkolwiek suplementów do diety, warto skonsultować to ze specjalistą – lekarzem lub dietetykiem.

Dla mężczyzn ważne są przede wszystkim witaminy z grupy B, szczególnie B1, B2, a także B3, które są ściśle związane z płodnością. Witamina B1 pobudza organizm mężczyzny do produkcji hormonów. Witamina B2 umożliwia prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych, przez co wpływa na prawidłową erekcję, a witamina B3 odpowiada za właściwą kondycję naczyń krwionośnych oraz za prawidłową pracę układu nerwowego. Dla mężczyzn starających się o dziecko polecana jest także witamina E.

Składniki znajdujące się w produkcie Eron Plus (sprawdź cenę Eron Plus) wspomagają walkę z zaburzeniami erekcji. Dzięki zawartości l-argininy suplement ten poprawia sprawność seksualną, korzeń maca umożliwia uzyskanie silniejszych erekcji, a kozieradka pospolita wspomaga libido i dodaje energii. W suplemencie znajdują się jedynie naturalne substancje, w związku z tym ryzyko skutków ubocznych wynikających z jego stosowania jest bardzo niskie.

Nie tylko kobiety lubią zadbać o swój wygląd, również dla mężczyzn jest to istotne. Dlatego warto wymienić także inną grupę suplementów – środki wpływające na stan skóry. Wielu mężczyzn boryka się z problemami z cerą, pojawiają się zaczerwienienia czy trądzik. Z pomocą może przyjść tutaj suplement o nazwie Nonacne (zobacz opinie o nonacne). Produkt ten jest polecany dla osób w każdym wieku. Pomaga redukować zmiany zapalne w każdym typie trądziku. Nie ważne czy to trądzik młodzieńczy czy też ten, który występuje już po 30 roku życia.

5. Unikaj używek

Nad wpływem używek na zdrowie często zaczynamy się zastanawiać dopiero wtedy, gdy zaczynają nam dokuczać już jakieś problemy zdrowotne. W przypadku mężczyzn często jest to moment, gdy okazuje się, że mimo starań o dziecko, coś nie wychodzi. Badania dowodzą, że u mężczyzn uzależnionych od alkoholu często występuje impotencja, w spermie brakuje plemników, a jądra zanikają. Na płodność wpływ może mieć również kawa. Badania w tym przypadku jednak nie są jednoznaczne. Część testów dowodzi, że wypijanie ponad 5 filiżanek kawy w ciągu dnia zwiększa ryzyko wystąpienia niepłodności o ok. 45%. Jakość nasienia obniżają także napoje gazowane typu cola, a nikotyna obniża ruchliwość plemników oraz wypływa na jakość samego płynu nasiennego.

Ponadto palenie zwiększa ryzyko nowotworu, szczególnie raka jamy ustnej, krtani, płuc, żołądka, a także pęcherza moczowego. Warto unikać także palenia biernego. Z kolej wypijanie już zaledwie jednego piwa dziennie może wpłynąć negatywnie na przewód pokarmowy i zwiększyć ryzyko rozwoju raka.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Dieta kobiety po 30 roku życia

Dieta kobiety po 30-tce. Na co zwrócić uwagę?

Ostatnimi czasy coraz częściej i więcej porusza się kwestie związane z dietami, zdrowym odżywianiem się …