covid dieta
Praca przed komputerem, ciągła potrzeba siedzenia w miejscu, brak kontaktu z naturą, osłabione ciało. Tak wygląda prosta droga do utraty kondycji | fot.: materiał partnera

Zbuduj naturalną odporność organizmu w czasach pandemii

Od ponad roku mierzymy się z pandemią, która wywróciła świat do góry nogami. W tym okresie szczególnie ważne jest to, aby zadbać o siebie. Coś, na co w innych warunkach mogliśmy nie zwrócić uwagi, teraz stało się naprawdę istotne. Działamy po omacku. Pragniemy ufać, że epidemia minie a my wrócimy do normalnego życia.

Tylko czy warto myśleć o przyszłości w ten sposób? Może właśnie te trudne okoliczności są próbą, z której musimy wyjść mądrzejsi? W końcu o wiele łatwiej jest docenić życie, kiedy na własnej skórze dostrzega się jego ulotność. Właśnie dlatego, zamiast pragnienia funkcjonowania “jak kiedyś”, być może warto zmienić styl życia i sięgnąć po to, co oferuje natura?

Pandemia – dobry czas na zmiany

Z dnia na dzień wiemy coraz więcej o tym, jak pandemia na nas wpływa. Coraz częściej mówi się o tym, że choroba nie wybiera, bo nie każdy młody człowiek jest silny, jak również nie każdy pacjent z grupy ryzyka ciężko przechodzi chorobę COVID-19. Dodatkowo, poza objawami fizjologicznymi, dochodzą czynniki psychologiczne. Epidemia wpływa na nasz nastrój oraz poczucie bezpieczeństwa.

Okazuje się więc, że najlepszym, co możemy w tym okresie zrobić, to inwestycja we własne zdrowie. I nie mamy na myśli zbierania zapasów środków farmakologicznych czy zamknięcia się w mieszkaniu na cztery spusty. Warto jednak, w miarę możliwości, hartować organizm, zapewniać mu podaż w zdrowe składniki odżywcze oraz poszukiwać naturalnych rozwiązań na trening ciała i umysłu.

Dla wielu osób taki styl życia może być czymś zupełnie nowym. Z kolei pandemia będzie zapalnikiem do wprowadzenia zmian, co do których nie miałoby się przekonania w normalnych okolicznościach. Długi spacer na łonie natury, z dala od innych ludzi, zdrowa ekologiczna żywność, wejrzenie w siebie, wsłuchanie się w swój stan umysłu.

Aby takie postanowienie okazało się owocne w skutkach, konieczne jest działanie holistyczne, a więc ujmujące nasze zdrowie jako całość. Nie wystarczy zająć się tylko sferą psychiczną albo tylko sferą fizyczną. Działania zmierzające w kierunku wzmocnienia naturalnych procesów obronnych organizmu, powinny łączyć zdrowe odżywianie, z aktywnością fizyczną oraz zadbaniem o warunki zewnętrzne.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

Praca przed komputerem, ciągła potrzeba siedzenia w miejscu, brak kontaktu z naturą, osłabione ciało. Tak wygląda prosta droga do utraty kondycji. Im słabsi jesteśmy, tym trudniej nam wrócić do pełnej sprawności. Jest to wyzwanie zarówno dla ciała, jak i stanu umysłu. Nie wiadomo kiedy tracimy zainteresowanie podjęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Chociaż jako dzieci, nieustannie biegaliśmy i poszukiwaliśmy przygód, już jako młodzi dorośli zmieniamy się nie do poznania.

Taka stagnacja jest pułapką, którą łatwo można przeoczyć i szybko w nią wpaść. Tymczasem nasze ciało jest stworzone do ruchu. Mięśnie rosną tylko wtedy, gdy ich używamy, nadmiar tkanki tłuszczowej spala się naturalnie, gdy tylko zdobędziemy się na wysiłek. Nie potrzeba diet cud. Wręcz przeciwnie – musimy jeść, aby mieć siłę. Jednak, gdy jemy i jednocześnie nie jesteśmy zainteresowani żadną aktywnością fizyczną, powstaje problem.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje – na świecie ponad 800 mln ludzi zmaga się z problemem otyłości. Jednocześnie liczba osób otyłych wzrosła w zeszłym roku, co ma najpewniej związek z pandemią i wszelkimi ograniczeniami ruchu. Jest to bardzo niepokojąca informacja, ponieważ to właśnie otyłość w znacznym stopniu przyczynia się do cięższego przebiegu choroby COVID-19 i potrzeby hospitalizacji.

Z tego powodu dzisiaj jest to o wiele ważniejsze, niż jeszcze rok temu, aby zadbać o swoją formę, utrzymać wagę w normie i mobilizować ciało do radzenia sobie z toksycznym otoczeniem. Bo chociaż to bardzo ważne, aby stosować się do aktualnych zaleceń i trzymać dystans między ludźmi, wydaje się jeszcze ważniejsze, aby przygotować swój organizm na najgorsze. Ponieważ wystarczy jedno wyjście do sklepu, jeden kontakt w windzie i choroba może trafić do nas.

Z dobrych wiadomości – funkcjonowanie w świece pełnym patogenów jest dla naszego organizmu normalną sytuacją. I z tym wyzwaniem również możemy sobie poradzić. I chociaż póki co wszyscy dopiero się uczymy, czym jest wirus SARS-CoV-2, co do jednego nie mamy żadnych wątpliwości – warto zadbać o swój organizm. Warto go zmobilizować do podjęcia ewentualnej walki oraz przygotować na odparcie intruza. – Jak to zrobić?

Walka z niewidzialnym wrogiem

Każdy z nas był kiedyś przeziębiony, każdemu zdarzyło się odczuwać zakwasy. Niektórzy przechodzili także “zwykłą” grypę, która także bywa ciężka w przebiegu. Reasumując, każdy z nas czasem gorzej się czuł, był słabszy i miał gorszy dzień. Chociaż większość z nas nie zastanawia się nad tym, dlaczego tak się dzieje, tylko raczej przyjmuje to za stan przejściowy, warto pamiętać, że każdego dnia jesteśmy narażeni na kontakt z jakimś patogenem.

Niezależnie od tego, czy akurat trwa pandemia czy nie, nasz organizm ciągle z czymś się mierzy. Zanieczyszczone środowisko, przetworzone jedzenie, wirusy, bakterie, grzyby. Nie żyjemy w sterylnym świecie, pozbawionym niebezpieczeństw. Dlaczego więc zazwyczaj czujemy się dobrze? Ponieważ nasz organizm robi wszystko, by zapewnić nam możliwie największy komfort.

Choćby z tego powodu warto mu pomóc, prawda? Jak to zrobić? To bardzo szeroki temat, który tylko dowodzi, jak wiele mamy możliwości. Warto jednak od czegoś zacząć. Może to być picie dużej ilości wody, ograniczenie soli i cukru, wprowadzenie do menu większej ilości warzyw, codzienna przebieżka albo inny rodzaj treningu.

Podjęcie tego typu przygody z pewnością ułatwi znalezienie sprawdzonego miejsca jak np. sklep ekologiczny – stragan zdrowia, w którym można zakupić zarówno eko żywność, jak i np. suplementy czy zdrowe formy smacznych przekąsek. W dobie pandemii dobrze jest robić zakupy przez internet, aby ograniczyć do minimum niepotrzebny kontakt z innymi.

Materiał partnera

Sprawdź także

mężczyzna odpoczywający po biegu

Jak wzmocnić stawy kolanowe? Ćwiczenia, dieta i suplementy na stawy

Stawy kolanowe są szczególnie narażone na przeciążenia i urazy, dlatego to właśnie ich najczęściej dotyczą …