Stadion Narodowy metro
Prace nad rozbudową drugiej linii metra będą jednym z najważniejszych zadań władz stolicy w 2016 roku | fot.: Fotolia

Stolica stawia na innowacje

Władze stolicy chcą wprowadzać innowacyjne rozwiązania technologiczne w przestrzeni miejskiej, aby ułatwiać życie mieszkańców oraz stwarzać lepsze warunki do inwestowania. W przyszłym roku priorytetem ma być m.in. realizacja opartego o internet rzeczy systemu Virtualna Warszawa, który ma być gotowy w latach 2017–2018, rozbudowa drugiej linii metra oraz sieci wypożyczalni rowerów miejskich.

Koncentrujemy się na kilkunastu obszarach, w których miasto chce doskonalić swoje parametry społeczne i gospodarcze, a także środowiskowe – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Innowacje są w tym procesie bardzo ważne, bo przede wszystkim pozwalają wiele efektów osiągnąć taniej, szybciej albo przy znacznie mniejszych kosztach społecznych.

Jak tłumaczy Michał Olszewski, w szybko zmieniających się realiach innowacje są konieczne, by poprawiać jakość życia mieszkańców. Czasem inwestycje te wiążą się z pewnymi utrudnieniami, które jednak są chwilowe i służą długoterminowym celom.

Skłamałbym, gdybym powiedział, jakie innowacje będziemy realizowali za rok, bo rynek technologii, rozwiązań i oczekiwania mieszkańców są tak zmienne, że pewnie za rok będziemy mówić o jeszcze innych projektach, które będziemy chcieli zrobić w Warszawie – mówi Olszewski.

Jednocześnie dodaje, że zmiana miasta w smart city to projekt długoterminowy, którego nie da się zrealizować w rok lub dwa lata. Priorytetem dla Warszawy jest transport miejski i mobilność. Jak zaznacza Olszewski, nie jest to problem stolicy Polski, ale wszystkich miast w Europie.

To problem przekrojowy – od planowania przestrzennego po rozwiązania technologiczne, ale na końcu też wszystko kończy się na infrastrukturze – wyjaśnia zastępca prezydenta Warszawy. – Nie da się dzisiaj mówić o polskich miastach i o innowacjach w polskich miastach bez mówienia o potężnych nakładach na infrastrukturę. Chcemy, żeby ta infrastruktura również była innowacyjna, jak np. pociągi Inspiro, które mają bardzo niskie zużycie energii.

Takie inwestycje jak stołeczne metro czy Pomorska Kolej Metropolitalna w Trójmieście to działania, które poprawiają komfort życia mieszkańców i przyciągają do miast inwestorów. Prace nad rozbudową drugiej linii metra będą jednym z najważniejszych zadań władz stolicy w 2016 roku. Pod koniec października br. Metro Warszawskie wybrało ofertę włoskiej firmy Astaldi i tureckiej Gülermak, wykonawców odcinka centralnego, na rozbudowę w wariancie 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron). Inne koncerny ubiegające się o kontrakt zaskarżyły jednak decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Zgodnie z harmonogramem rozbudowa drugiej linii powinna zakończyć się w 2019 roku.

Innym priorytetem władz Warszawy będzie rower miejski. Działający od 2012 roku system wypożyczalni rowerów cieszy się coraz większą popularnością – niedawno odnotowano 6-milionowy wynajem, a liczba rowerów w systemie Veturilo przekracza już 3 tysiące. W przyszłym roku umowa z dotychczasowym operatorem wygasa, więc miasto planuje nowy przetarg, a wraz z nim wprowadzenie do systemu kilku nowości.

Mamy cały pakiet projektów, które mają poprawić jakość przestrzeni miejskiej, budować tzw. centra lokalne. Ten projekt również rusza w przyszłym roku. Przyszły rok będzie owocował w kilkadziesiąt nowych przedsięwzięć – zapowiada Michał Olszewski. – Kolejną rzeczą istotną dla Warszawy są projekty z obszaru beaconów, jak Virtualna Warszawa.

To jeden z pierwszych systemów, który w tak dużej skali wykorzystuje beacony, miniaturowe nadajniki, kluczowe elementy internetu rzeczy. Celem tej realizacji ma być poprawa komunikacji zarówno w mieście, jak i w poszczególnych budynkach. Dzięki specjalnej aplikacji na telefony komórkowe użytkownicy systemu będą mogli na przykład zdalnie zająć miejsce w kolejce, a system poprowadzi ich krok po kroku do wyznaczonej lokalizacji. Virtualna Warszawa ma ułatwić także poruszanie się w przestrzeni miejskiej i urzędach osobom niepełnosprawnym oraz turystom.

– To projekt, który z miesiąca na miesiąc coraz bardziej dojrzewa i będzie w pełni doskonały w latach 2017–2018 – zapowiada Michał Olszewski.

@Newseria

Sprawdź także

2 linia metra

Budowa metra w Warszawie – na jakim etapie są teraz prace?

Warszawa jako jedyne miasto w Polsce ma linię metra. W 1903 r. powstały pierwsze szkice …