Właściwości orzechów
Orzechy to pyszna i zdrowa przekąska, ale uwaga: bardzo kaloryczna | fot.: Fotolia
Strona główna / Zdrowie / Dlaczego warto jeść orzechy?

Dlaczego warto jeść orzechy?

Miłośnicy orzechów zazwyczaj nie mogą doczekać się jesieni, kiedy na targach i bazarach pojawiają się te krajowe i pyszne. Tym, którzy drzewa orzechów włoskich mają niedaleko domów nie przeszkadza kolor, jaki po kontakcie z zieloną skórą przybierają dłonie. Ci zaś, którzy mają leszczynę w zasięgu spaceru często zaryzykują los plomb na zębach, żeby móc pochrupać aromatyczne orzechy laskowe. Ale orzechy oprócz tego, że są pyszne, są także wyjątkowo zdrowe. Dlaczego warto je jeść i na co należy uważać włączając te jesienne owoce do codziennej diety?

Orzechy, niezależnie od odmiany, to skarbnica białka i tłuszczu. To z kolei przekłada się na wysoką kaloryczność (niektóre orzechy zawierają nawet blisko 800 kcal w 100 gramach). Jednak ze względu na ich wyjątkowe właściwości odżywcze warto włączyć je do jadłospisu. Jakie są dobroczynne moce orzechów?

  • orzechy laskowe – to wyjątkowe zdrowe rodzime bakalie: zawierają tłuszcze jednonienasycone, witaminę E i kwas foliowy. Ich kaloryczność to 640 kcal na 100 gramówOlej wytłaczany z orzechów laskowych wyróżnia się nie tylko doskonałymi walorami smakowymi, ale także działaniem pielęgnacyjnym i bakteriobójczym na skórę.
  • orzechy włoskie – 15% ich składu to wysokowartościowe białko, przyjmuje się, że 3 sztuki orzecha zaspokajają dzienne zapotrzebowanie na kwasy z grupy Omega-3, podobnie jak orzechy laskowe zawierają sporo kwasu foliowego. Mają za to nieco więcej kalorii: 645 kcal/100 g.
  • orzechy arachidowe (ziemne) – przyjmuje się, że mają najwięcej białka z roślin strączkowych, 25,8 g na 100 g, dlatego masło orzechowe tak często spotyka się w dietach osób ćwiczących na siłowni. Zawierają witaminę B3 (czyli niacynę), która odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i duże ilości potasu, który z kolei odpowiada za właściwe krążenie krwi. Są pomocne przy profilaktyce miażdżycy i insulinooporności.  Orzeszki ziemne  jednak należą do grupy silnych alergenów, stąd panujący w Unii Europejskiej wymóg oznaczania ich, nawet śladowej, obecności w gotowych produktach. Należy także uważać na orzechy spleśniałe, które mogą zawierać niezwykle groźne aflatoksyny. W 100 gramach jest 567 kalorii.
  • orzechy brazylijskie – są bogate w wapń, potas, magnez, witaminę E oraz selen. Orzechy brazylijskie ceni się zwłaszcza za obecność tego ostatniego pierwiastka (50 gramów orzechów pokrywa dzienne zapotrzebowanie). Odpowiada on bowiem za profilaktykę nowotworową, poprawę odporności, a także za polepszenie jakości męskiego nasienia. Kaloryczność: 659 kcal.
  • orzechy makadamia – to bogactwo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, przypisuje się ima właściwości obniżające ryzyko zakrzepicy i choroby wieńcowej. Zawierają aż 718 kcal i w 76% składają się z tłuszczu.
  • migdały – wspaniałe źródło białka i magnezu, a także fosforu, witamin B2 i E oraz błonnika (aż 12%). Migdały są polecane kobietom w ciąży jako niezawodny środek na nudności, a olejek migdałowy jest przydatny w profilaktyce rozstępów skóry. Migdały zawierają 579 kalorii.
  • orzechy nerkowca – ze względu na zawartość niacyny wspomagają pamięć i koncentrację, mają sporo potasu i w 18% składają się z białka. Amerykańscy naukowcy dowodzą, że nerkowce poprawiają wrażliwość tkanek na insulinę oraz przeciwdziałają cukrzycy typu 2. Kaloryczność: 553 kalorie.
  • orzechy pekan – przypominają nieco swoim wyglądem orzechy włoskie. Są bardzo tłuste (72%), przy czym zawierają zarówno tłuszcze jednonienasycone, jak i wielonienasycone. Są świetnym źródłem cynku, a ponadto zawierają silny antyoksydant, czyli kwas elagowy.
  • pistacje – zawierają beta karoten, potas, witaminy B6 i B1 oraz mnóstwo antyrakowego gamma-tokoferolu i luteiny odpowiedzialnej za prawidłowy wzrok. Ze względu na wysoką zawartość żelaza są polecane anemikom. Mają 562 kalorie w 100 gramach.

Orzechy są więc świetnym uzupełnieniem codziennej diety i z ich bogactwa bez problemu można wyłuskać te, które będą nam smakowały najbardziej. To podstawa diety wegetariańskiej i wegańskiej przez wysoką zawartość białka i lipidów oraz kwasów jedno- i wielonienasyconych. Ale orzechy są też dosyć silnymi alergenami i mogą dawać reakcje uczuleniowe. No i jeszcze jedno – zawierają mnóstwo kalorii, więc należy uważać na ich beztroskie podjadanie.

RED

Sprawdź także

Frutarianizm

Czym jest dieta frutariańska?

Dieta frutariańska to bardzo restrykcyjna dieta, ponieważ zakłada on spożywanie wyłącznie owoców, które wprawdzie stanowią …