matka z córką przygotowujące posiłek w kuchni
Jeśli chodzi o budowanie odporności, to najbardziej zapobiegliwe pod tym względem są matki | fot.: materiał partnera zewnętrznego
Strona główna / Styl życia / Dziecko / Jak budować odporność dziecka?

Jak budować odporność dziecka?

Dzieci, szczególnie uczęszczające do żłobka i przedszkola, bardzo często zapadają na infekcje. Pediatrzy uspokajają jednak, że organizm musi przejść przez daną chorobę, żeby się jej nauczyć i umieć się przed nią bronić w przyszłości. Niektóre dzieci mogą zapadać na infekcje nawet kilkanaście razy w ciągu roku i nie musi to oznaczać niczego złego, o ile choroba ma łagodny przebieg i nie dochodzi do powikłań. Warto jednak dbać o układ immunologiczny pociechy od pierwszych dni jej życia.

Budowanie odporności dziecka

Odporność u dzieci buduje się od ich urodzenia. WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, żeby przez pierwsze 6 miesięcy życia dzieci były karmione wyłącznie piersią. W kolejnych miesiącach warto stosować karmienie mieszane poprzez wdrażanie do diety maluszka nowych produktów. W mleku matki znajdują się przeciwciała odpowiadające za obronę organizmu dziecka przed bakteriami, wirusami i grzybami. Badania dowodzą, że dzieci karmione piersią chorują rzadziej niż te, które piją sztuczne mleko. Karmienie naturalne chroni m.in. przed chorobami górnych dróg oddechowych, a także sprawia, że wszelkie infekcje przebiegają łagodniej i dzieci szybciej wracają do zdrowia.

Jeśli chodzi o budowanie odporności, to najbardziej zapobiegliwe pod tym względem są matki. Z badania, które przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia, wynika, że 63 proc. z nich stara się wzmacniać odporność dzieci w sezonie infekcyjnym, jeszcze zanim zachorują. Ankietowani Polacy wskazali również, jakie sposoby budowania odporności stosują i które z nich uważają za najskuteczniejsze:

  • dieta bogata w warzywa i owoce – 79 proc.,
  • produkty wzmacniające odporność, np. czosnek – 78 proc.,
  • uprawianie sportu – 66 proc.,
  • zażywanie witamin i mikroelementów – 58 proc.,
  • hartowanie organizmu – 56 proc.,
  • dbanie o florę bakteryjną jelit – 51 proc.,
  • unikanie stresu i przepracowania – 50 proc.,
  • środki farmakologiczne na odporność – 31 proc.

Jak budować odporność dziecka?

Istnieje wiele metod na budowanie odporności dziecka. Oto, na co warto postawić:

  • Odpowiednia ilość snu – badania wykazały, że osoby, które się wysypiają, rzadziej chorują. Maluch, który ma do 5 lat może spać nawet 13 godzin na dobę. Dzieci w wieku do 12 lat powinny poświęcać na sen do 12 godzin, a starsze – do 10 godzin. Staraj się zapewnić dziecku odpowiednią ilość snu. Jeśli musi ono rankiem wstawać do szkoły czy przedszkola, to niech wcześnie idzie spać.
  • Unikanie stresu – stres to kolejny czynnik, który sprzyja częstemu zapadaniu na infekcje. Zastanawiasz się, co może powodować stres u dziecka? Może on wynikać, np. z przeprowadzki, słabych ocen w szkole, wizyty u dentysty czy zachowania rodziców, którzy chcą, żeby ich pociecha zjadła cały posiłek czy posprzątała po sobie. Wychowanie dziecka wymaga wiele cierpliwości i choć nie jest proste, staraj się zachować spokój, próbując na bieżąco rozwiązywać problemy.
  • Nieprzegrzewanie organizmu – ubieraj dziecko stosownie do warunków atmosferycznych, tak, żeby nie przegrzać ani nie wyziębić młodego organizmu. Ważna jest również temperatura w domu. Rodzice często utrzymują ją na bardzo wysokim poziomie, co nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Dla zdrowia dobra jest temperatura na poziomie 21−22 stopni Celsjusza w dzień i 19−20 stopni w nocy.
  • Aktywność fizyczna – warto, żeby dziecko systematycznie uprawiało sport. Doskonałe efekty w budowaniu odporności może przynieść m.in. pływanie czy piłka nożna. Z badania przeprowadzonego przez London School of Hygiene and Tropical Medicine wynika, że zmniejszenie częstości zapadania na infekcje możliwe jest już po wprowadzeniu 2,5-godzinnej, umiarkowanej aktywności tygodniowo.
  • Odpowiednia dieta – staraj się unikać w diecie dziecka słodyczy i słodzonych napojów. Istotne pozycje w codziennym menu powinny stanowić warzywa, owoce, kasze czy ryby. Warto zadbać o to, żeby w diecie malucha znajdował się również czosnek czy miód.
  • Preparaty z liści aloesu drzewiastego – stosowanie wyciągów z tej rośliny zmobilizuje organizm do walki z bakteriami i wirusami oraz sprawi, że dziecko szybciej zwalczy objawy infekcji.
Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

kawa do śniadania

Jaki wpływ ma kawa na odchudzanie?

Kawa to aromatyczny napój, bez którego wielu z nas po prostu nie wyobraża sobie poranka. …