produkty do diety ketogenicznej
Decydując się na dietę ketogeniczną można jeść smacznie, zdrowo, do syta i chudnąć bez efektu jojo | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Dieta ketogeniczna dla początkujących

Chcesz zgubić nadprogramowe kilogramy, a dotychczasowe diety kończyły się rozczarowaniem? Szukasz sposobu, by mieć więcej energii, pozbyć się senności po posiłkach, wzmocnić odporność organizmu, poprawić wyniki badań i cofnąć insulinooporność? Dieta ketogeniczna to sposób na zmianę Twojego życia i osiągnięcie wielu zdrowotnych korzyści bez efektu jojo, bez uczucia głodu i bez rezygnowania z wielu ulubionych produktów. Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym poznasz podstawy diety ketogenicznej dla początkujących. Czy jesteś gotowy, by poznać model odżywiania, który będzie całkowitym przeciwieństwem tego, co wpajano Ci od zawsze?

Dieta ketogeniczna – co to takiego?

Zdrowe odżywianie przez wiele lat przedstawiane było jako piramida składająca się z dużej ilości węglowodanów, średniej ilości białka i minimalnej ilości tłuszczu. Lekarze i dietetycy, układając plan żywieniowy dla osób, które chciałyby schudnąć czy dla osób mających inne cele dietetyczne, przede wszystkim stawiali na węglowodany, takie jak kasze, ryż czy razowy makaron, warzywa i chude mięso, podkreślając, że należy unikać tłuszczu, bo tłuszcz to samo zło. Mówiąc krótko: wg nich sposobem na zdrowie i szczupłą sylwetkę było liczenie kalorii, unikanie tłuszczu i spożywanie posiłków z 60% węglowodanów, 20 – 30% białka i 10-20% tłuszczu.

Jednak badania i obserwacje wykazały, że odwrócenie „piramidy zdrowego żywienia” przynosi znacznie lepsze efekty dla osób, które chcą schudnąć, a także bardzo korzystnie wpływa na zdrowie osób, które zmagają się z wysokim poziomem cukru we krwi i insulinoopornością. Dieta ketogeniczna zakłada przeciwieństwo stosowanego do tej pory rozkładu makroskładników, co niewątpliwie budzi szok u osób, które przyzwyczajone są do tego, iż wmawia się im na każdym kroku, że tłuszcze są złe i że to one są przyczyną otyłości. W diecie ketogenicznej tłuszcze stanowią 75%, białka 20%, a węglowodany 5% dziennego rozkładu składników odżywczych.

Dieta ketogeniczna dla początkujących może wydawać się trudna do zrozumienia, ale nic bardziej mylnego! Zasada działania jest bardzo prosta – dzięki odżywianiu zgodnym z zasadami diety ketogenicznej, organizm wchodzi w stan ketozy, a więc pobiera energię z tłuszczu (własnego i tego, który dostarczany jest w pokarmach) i nie potrzebuje węglowodanów. Oznacza to, że najlepszym paliwem dla organizmu jest tłuszcz, który jest spalany i przekształcany w energię, a nie węglowodany, które spożywane w nadmiarze – odkładają się jako tkanka tłuszczowa.

Korzyści ze stosowania diety ketogenicznej

Gdy nie spożywamy węglowodanów, nie powodujemy skoków insuliny i znacząco wpływamy na poziom cukru we krwi. Osoby z insulinoopornością powinny wystrzegać się częstych wyrzutów insuliny. Stosując dietę ketogeniczną dla początkujących i zaawansowanych, możliwe jest całkowite cofnięcie insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy!

Dzięki pobieraniu energii z tłuszczu, bardzo szybko zauważymy efekty w postaci chudnięcia. Organizm będzie czerpał z własnych zapasów tłuszczu, a dzięki rezygnacji z węglowodanów, nie będą się one odkładały w postaci nowej tkanki tłuszczowej.

Stosowanie diety ketogenicznej prowadzi do zwiększonego poziomu energii, zauważalnego zwiększenia odporności organizmu, pozbycia się uczucia ociężałości i senności po posiłkach, a nawet do wyeliminowania uczucia głodu i zachcianek.

Czy stosowanie diety ketogenicznej dla osób początkujących jest trudne?

Początki, jak na każdej diecie, mogą być trudne, ale dzięki odpowiedniemu wsparciu, adaptacja do ketozy przebiegnie szybko i możliwie jak najmniej uciążliwie. Na początku mogą pojawić się biegunki spowodowane spożywaniem dużej ilości tłuszczu oraz oczyszczaniem jelit ze złogów i pozostałości po węglowodanach, bóle głowy, uczucie zmęczenia oraz częste oddawanie moczu. Nie są to jednak sygnały, że coś jest nie tak, a objawy dostosowywania się organizmu do nowego sposobu odżywiania. Aby zminimalizować, a nawet całkowicie wyeliminować te dolegliwości, warto sięgać po rosół ketogeniczny z dużą zawartością potasu i sodu oraz po dobrze dobrane suplementy diety, które pomogą przejść keto adaptację. Należy również pamiętać o dużej ilości wody.

Dieta ketogeniczna dla początkujących może wydawać się trudna z powodu rezygnacji z węglowodanów, a więc z pieczywa, ziemniaków, fast foodów, słodyczy, soków owocowych, piwa, kasz, makaronów, a przecież wielu dietetyków i lekarzy zaleca spożywanie soków, pieczywa razowego czy makaronów jako „zdrowy posiłek”. Niestety, to sam cukier, który pobudza insulinę i odkłada się w organizmie jako tłuszcz. Prawda jest taka, że organizm bardzo szybko przestawia się na nowe warunki i dostosowuje się do nowego modelu odżywiania. Spożywanie posiłków bogatych w tłuszcz, z dużą zawartością warzyw, bardzo szybko wyeliminuje zachcianki, ochotę na pieczywo czy makaron. Ba! Odżywianie ketogeniczne szybko zlikwiduje uczucie głodu! Różnicę można zauważyć nawet po 2-3 dniach.

Dieta ketogeniczna pozwala jeść m.in. tłuste sery, boczek, tłuste mięsa, jajka w nieograniczonej ilości czy nawet pić alkohole niskowęglowodanowe. Która inna dieta daje takie możliwości? Decydując się na dietę ketogeniczną można jeść smacznie, zdrowo, do syta i chudnąć bez efektu jojo.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o diecie ketogenicznej dla osób początkujących – polecamy stronę AltruismOnline.com, na której znajdziesz mnóstwo informacji i potężną bazę wiedzy, a także przykładowe przepisy na dania ketogeniczne. Nie zwlekaj i już dziś przekonaj się, że stosowanie zasad diety ketogenicznej nie jest trudne, a efekty z pewnością będą dla Ciebie satysfakcjonujące.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

catering dietetyczny

Catering dietetyczny. Jak wybrać odpowiednią dietę pudełkową?

Dieta pudełkowa jest coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem dietetycznym. Pozwana ona na otrzymywanie dobrze zbilansowanych i …