kobiety w ciąży aktywność fizyczna
Większość kobiet w momencie planowania potomstwa lub dowiedzenia się o ciąży rozważa suplementację diety specjalistycznymi produktami | fot.: materiał partnera

Odżywki i suplementy diety w ciąży – czy warto?

Suplementy diety dedykowane ciężarnym stanowią coraz większą część rynku – kto i kiedy powinien po nie sięgać?

Czy ciężarna powinna przyjmować odżywki i suplementy diety?

Większość kobiet w momencie planowania potomstwa lub dowiedzenia się o ciąży rozważa suplementację diety specjalistycznymi produktami. Jedne decydują się na kompleksy witamin i minerałów, inne wybierają poszczególne substancje (np. witaminę D), jeszcze inne sięgają po kompleksowe suplementy dedykowane ciężarnym zawierające w jednej-dwóch kapsułkach zalecane substancje w odpowiednich dawkach mających wspomagać przebieg ciąży i rozwój płodu. Nim jednak sięgniemy po suplementy warto przeanalizować swój jadłospis i upewnić się, że robimy co w naszej nocy by odżywić organizm stosując zdrową żywność. Jednocześnie ciężarne są grupą społeczną, która powinna sięgać po pewne substancje niezależnie od stosowanego jadłospisu. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników wystosowało w roku 2020 specjalistyczny dokument, zawierający rekomendacje dotyczące suplementacji diety ciężarnych. Poniżej przedstawię najistotniejsze zawarte w nim informacje i dawki jakimi warto się kierować u ciężarnej która zdecyduje się stosować suplementy.

Co powinna suplementować każda ciężarna?

  1. Kwas foliowy – zgodnie z aktualnymi rekomendacjami zaleca się stosowanie dawki 400-800mcg (mikrogramów) kwasu foliowego w pierwszym trymestrze ciąży. W kolejnych, a także podczas karmienia dawki kwasu foliowego powinny być wyższe i wynosić 600-800mcg dziennie. Naturalne źródła folianów to m.in. świeże owoce i warzywa, szczególnie te spożywane na surowo.
  2. Jod to kolejny istotny składnik na który należy zwrócić baczną uwagę. Jego spożycie wraz z dietą jest niewielkie (znajdziemy go głównie w rybach, owocach morza, algach i glonach, a także, dzięki obligatoryjnemu fortyfikowaniu, w soli kuchennej), a rekomendacje PTGiP mówią o dawkach rzędu 150-200mcg dziennie. Kobiety ze zdiagnozowanym schorzeniem tarczycy powinny mieć indywidualnie dobraną dawkę, pod stałą kontrolą poziomu hormonów tarczycy.
  3. Kwasy tłuszczowe omega-3 – te same o których tak wiele mówi się w kontekście zdrowia serca (i nie tylko). Znajdziemy je głównie w rybach (w formie najbardziej aktywnych biologicznie kwasów EPA i DHA), a także olejach roślinnych (lniany, rzepakowy) i orzechach (pod postacią mniej aktywnego kwasu ALA). Rekomendowane dawki to min. 200mg DHA/d, a w przypadku kobiet ograniczających/eliminujących ryby ze swojej diety (zaleca się 2 porcje w tygodniu, w tym jedną porcję ryby tłustej) – dawki wyższe.
  4. Witamina D – substancja, którą powinien przyjmować każdy Polak w miesiącach poza-letnich. U ciężarnych dawki zalecane to 1500-2000 j.m. dziennie, a w przypadku otyłych ciężarnych – dawki wyższe – należy rozważyć nawet dawkę 4000j.m. Za najkorzystniejsze uznaje się dobieranie dawki w oparciu o stężenie aktywnego metabolitu witaminy D oznaczanego z krwi.

W rekomendacjach porusza się także kwestię suplementacji żelazem, z zaznaczeniem, że w ciągu pierwszych 16 tygodni ciąży jego podaż powinna mieć miejsce w dawkach do 30mg dziennie i jedynie w przypadku zdiagnozowanej niedokrwistości, gdzie poziom hemoglobiny jest niższy od 11mg/dl, przy jednoczesnym obniżonym poziomie ferrytyny.

Jak widać – mimo iż ciężarne powinny przyjmować sporo dodatkowych substancji – lista suplementacyjna nie jest zbyt długa. Wydłużeniu może ulec w momencie kiedy znacznych trudności będzie nastręczać spożycie pełnowartościowej diety lub kiedy nudności/wymioty/inne zaburzenia gastryczne utrudnią spożycie naturalnych produktów żywnościowych, będących głównym źródłem witamin i składników mineralnych.

Materiał partnera

Sprawdź także

libido związek

Suplementy na libido, czyli jak mieć lepszy orgazm i przyjemny seks

Codzienny stres, wahania hormonów i nieporozumienia w związku sprawiają, że masz coraz mniejszą ochotę na …