Leczenie nadciśnienia domowymi sposobami
Zdiagnozowanie nadciśnienia nie jest jednak wyrokiem – istnieje szereg metod terapeutycznych, spośród których na szczególną uwagę zasługują domowe metody walki z nadciśnieniem | fot.: Fotolia
Strona główna / Zdrowie / Nadciśnienie tętnicze – jak obniżyć je domowymi sposobami?

Nadciśnienie tętnicze – jak obniżyć je domowymi sposobami?

Nadciśnienie tętnicze to cichy zabójca – często nie dając żadnych objawów, prowadzi do nieodwracalnych zmian w funkcjonowaniu wielu narządów, czego ostateczną konsekwencją może być śmierć. Zdiagnozowanie nadciśnienia nie jest jednak wyrokiem – istnieje szereg metod terapeutycznych, spośród których na szczególną uwagę zasługują domowe metody walki z nadciśnieniem. Znajdują one zastosowanie w przypadku nadciśnienia zaklasyfikowanego jako nadciśnienie 1 lub 2 stopnia, a zatem do wartości ciśnienia skurczowego do 180 i rozkurczowego do 110 mmHg. Niekiedy domowe sposoby walki z nadciśnieniem pozwalają ograniczyć stosowanie leków na nadciśnienie, a nawet całkowicie zrezygnować z farmakoterapii. Oto najskuteczniejsze z nich.

Dieta obniżająca podwyższone ciśnienie krwi

Podstawą unormowania podwyższonego ciśnienia krwi jest odpowiednia dieta. Jej najważniejsze założenia to:

  • ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych, sprzyjających podwyższonemu stężeniu cholesterolu we krwi i powstawaniu blaszki miażdżycowej; warto zastąpić je zdrowymi tłuszczami roślinnymi o optymalnych proporcjach kwasów omega 3 i omega 6; najlepsze źródła tłuszczu to oleje roślinne, awokado i orzechy
  • redukcja spożycia soli do 4 – 5 g dziennie (jedna łyżeczka); spożycie soli to nie tylko własnoręczne dosypywanie jej do potraw – należy zwrócić szczególną uwagę na sól ukrytą w gotowej, przetworzonej żywności (wędliny, konserwy, zupy w proszku)
  • dostarczenie jak największej ilości antyoksydantów – związków neutralizujących szkodliwy wpływ wolnych rodników, uelastyczniających ściany naczyń krwionośnych i zapobiegających ich skurczowi, a także hamujących powstawanie zakrzepów; ich najważniejszą właściwością jest jednak naśladowanie działania leków obniżających ciśnienie krwi – inhibitorów ACE, poprzez hamowanie aktywności konwertazy angiotensyny; najbogatsze źródła antyoksydantów to warzywa i owoce (szczególnie jagody i borówki), orzechy, oliwa z oliwek, zielona herbata (zwłaszcza matcha), kakao, dzika róża, aronia, czosnek, kasza gryczana, tłuste ryby
  • odpowiednia podaż potasu, magnezu i wapnia; aby mieć pewność, że dostarczane są odpowiednie ilości tych minerałów, można wspomóc się suplementacją
  • picie ziół hipotensyjnych: głogu, hibiskusa, dziurawca, lipy czy chmielu; zioła te działają relaksująco i moczopędnie, a efekt nasilonej diurezy, czyli skutecznej pracy nerek, nasila picie ok. 1, 5 litra wody niegazowanej (niskosodowej) dziennie.

Co jeszcze można zrobić?

Inne niezwykle skuteczne sposoby na obniżenie ciśnienia krwi to normalizacja masy ciała, rezygnacja ze spożywania alkoholu i palenia papierosów czy regularna aktywność fizyczna. Doskonałe efekty gwarantuje umiarkowany ruch, np. spacer przez 30 minut dziennie, kilka razy w tygodniu. Bardzo istotny jest także regularny tryb życia i redukcja stresu. Wymienione zalecenie skutecznie pomagają obniżyć nadciśnienie, jednocześnie stanowiąc skuteczną prewencję innych chorób: cukrzycy, miażdżycy, zawału serca, udaru czy nowotworów Warto zatem na stałe wprowadzić w życie tych kilka zdrowych nawyków.

Nadciśnienie to jeden z największych zabójców współczesnych czasów, stanowiąc ponury symbol stresującego i siedzącego  trybu życia oraz stale powielanych błędów żywieniowych. Warto podjąć skuteczną z nim walkę, a jeszcze lepiej – zapobiegać jego rozwojowi. Przedstawione powyżej rady to uznana profilaktyka, ale i terapia nadciśnienia. Warto jak najszybciej wdrożyć je w życie i cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.

JMA

Sprawdź także

nieświeży oddech

Najpopularniejsze przyczyny nieświeżego oddechu

Nieświeży oddech jest niestety dość częstą przypadłością, która jest dla nas bardzo uciążliwa. Brzydki zapach …