witaminy grupa b
>Każda z tych witamin wykazuje nieco inne właściwości na ludzki organizm. W ujęciu ogólnym, witaminy z grupy B są ważne dla funkcjonowania układu nerwowego oraz mięśniowego | fot.: materiał partnera

Suplementacja witamin z grupy B – które witaminy pomagają na co?

Witaminy z grupy B to tak naprawdę 11 różnych witamin. Dość łatwo je sobie dostarczać w odpowiednich ilościach z diety, jeśli jesz mięso, ryby, jaja czy soję. Jeżeli nie, zasięgnij opinii lekarza czy potrzebujesz suplementacji.

Jakie witaminy zawiera kompleks wit B?

Pod popularną nazwą kompleks wit B funkcjonują najczęściej suplementy diety, które zawierają witaminy B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B5 (kwas pantotenowy), B9 (kwas foliowy) i B12 (metylokobalamina). Oferuje je m.in. marka pure4me.pl

Każda z tych witamin wykazuje nieco inne właściwości na ludzki organizm. W ujęciu ogólnym, witaminy z grupy B są ważne dla funkcjonowania układu nerwowego oraz mięśniowego.

Witaminy z grupy B – zastosowanie

Witamina B1

Jest to witamina B niezwykle ważna dla sportowców i osób, chcących zachować pełną sprawność fizyczną. Jako jeden z kluczowych koenzymów potrzebnych do prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga wytwarzać energię w mięśniach i uczestniczy w procesach skurczów włókien mięśniowych. Mięśniem jest też serce – to dlatego często wspomina się ją jako jedną z najważniejszych w funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego.

Witamina B2

Potocznie mówi się, że to witamina B na zajady. Rzeczywiście wit. B2 łagodzi stany zapalne w kącikach ust i przeciwdziała ich tworzeniu się. Warto też jednak wiedzieć, że ogólnie przyspiesza gojenie się ran czy utrzymanie prawidłowego pH skóry. Stanowi też kluczowy składnik czerwonych krwinek, przez co bierze udział w metabolizmie organizmu ludzkiego.

Witamina B5

Kwas pantotenowy wspomaga utrzymanie koncentracji i sprawności umysłowej, a do tego pomaga się ożywić. Często więc wchodzi w skład suplementów diety dla studentów, uczniów i osób, które intensywnie pracują umysłowo.

Witamina B9

Witamina B9 częściej funkcjonująca pod nazwą kwasu foliowego, stosunkowo często zalecana jest przez specjalistów kobietom w ciąży. Jest tak dlatego, że uważa się, iż kwas foliowy usprawnia tworzenie się układu nerwowego płodu. Uczestniczy też w produkcji homocysteiny, syntezie aminokwasów, redukuje uczucie znużenia oraz wpływa na układ immunologiczny.

Witamina B12

Podobnie jak niektóre inne witaminy z grupy B, witamina B12 pomaga w takich aspektach funkcjonowania organizmu, jak prawidłowa praca układu nerwowego czy metabolizm energetyczny. Zmniejsza również uczucie zmęczenia. Co istotne, reguluje powstawanie erytrocytów, jednego z elementów morfologicznych krwi. Dość często polecana jest weganom z uwagi na fakt, iż nie dostarczają jej sobie z produktów mięsnych, rybnych ani jaj.

Materiał partnera

Sprawdź także

witamina D mężczyzna w słońcu

Witamina D – dlaczego należy ją suplementować?

Witamina D jest jednym z najważniejszych związków mających duży wpływ na nasze zdrowie. Ten cenny …