witaminy grupa b
>Każda z tych witamin wykazuje nieco inne właściwości na ludzki organizm. W ujęciu ogólnym, witaminy z grupy B są ważne dla funkcjonowania układu nerwowego oraz mięśniowego | fot.: materiał partnera

Suplementacja witamin z grupy B – które witaminy pomagają na co?

Witaminy z grupy B to tak naprawdę 11 różnych witamin. Dość łatwo je sobie dostarczać w odpowiednich ilościach z diety, jeśli jesz mięso, ryby, jaja czy soję. Jeżeli nie, zasięgnij opinii lekarza czy potrzebujesz suplementacji.

Jakie witaminy zawiera kompleks wit B?

Pod popularną nazwą kompleks wit B funkcjonują najczęściej suplementy diety, które zawierają witaminy B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B5 (kwas pantotenowy), B9 (kwas foliowy) i B12 (metylokobalamina). Oferuje je m.in. marka pure4me.pl

Każda z tych witamin wykazuje nieco inne właściwości na ludzki organizm. W ujęciu ogólnym, witaminy z grupy B są ważne dla funkcjonowania układu nerwowego oraz mięśniowego.

Witaminy z grupy B – zastosowanie

Witamina B1

Jest to witamina B niezwykle ważna dla sportowców i osób, chcących zachować pełną sprawność fizyczną. Jako jeden z kluczowych koenzymów potrzebnych do prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga wytwarzać energię w mięśniach i uczestniczy w procesach skurczów włókien mięśniowych. Mięśniem jest też serce – to dlatego często wspomina się ją jako jedną z najważniejszych w funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego.

Witamina B2

Potocznie mówi się, że to witamina B na zajady. Rzeczywiście wit. B2 łagodzi stany zapalne w kącikach ust i przeciwdziała ich tworzeniu się. Warto też jednak wiedzieć, że ogólnie przyspiesza gojenie się ran czy utrzymanie prawidłowego pH skóry. Stanowi też kluczowy składnik czerwonych krwinek, przez co bierze udział w metabolizmie organizmu ludzkiego.

Witamina B5

Kwas pantotenowy wspomaga utrzymanie koncentracji i sprawności umysłowej, a do tego pomaga się ożywić. Często więc wchodzi w skład suplementów diety dla studentów, uczniów i osób, które intensywnie pracują umysłowo.

Witamina B9

Witamina B9 częściej funkcjonująca pod nazwą kwasu foliowego, stosunkowo często zalecana jest przez specjalistów kobietom w ciąży. Jest tak dlatego, że uważa się, iż kwas foliowy usprawnia tworzenie się układu nerwowego płodu. Uczestniczy też w produkcji homocysteiny, syntezie aminokwasów, redukuje uczucie znużenia oraz wpływa na układ immunologiczny.

Witamina B12

Podobnie jak niektóre inne witaminy z grupy B, witamina B12 pomaga w takich aspektach funkcjonowania organizmu, jak prawidłowa praca układu nerwowego czy metabolizm energetyczny. Zmniejsza również uczucie zmęczenia. Co istotne, reguluje powstawanie erytrocytów, jednego z elementów morfologicznych krwi. Dość często polecana jest weganom z uwagi na fakt, iż nie dostarczają jej sobie z produktów mięsnych, rybnych ani jaj.

Materiał partnera

Sprawdź także

tabletki witamina b12

Jaką witaminę B12 wybrać? Cztery rzeczy, na które warto zwrócić uwagę

Witamina B12, czyli kobalamina, należy do witamin egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczane organizmowi …