suplementacja d3 k2mk7
Dzisiaj przyjrzymy się najwyższej dostępnej dawce - 4000 j w jednej tabletce. Kto powinien jej tyle przyjmować? | fot.: materiał partnera

4000 D3 + K2Mk7- jakiej dawki witaminy D potrzebujesz?

Codzienna suplementacja witaminy D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie każdy jednak wie, ile jednostek dziennie powinno się jej przyjmować. Dzisiaj przyjrzymy się najwyższej dostępnej dawce – 4000 j w jednej tabletce. Kto powinien jej tyle przyjmować? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!

Witamina D – na co oddziałuje

Witamina D to grupa steroidowych związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej synteza odbywa się poprzez skórę za pośrednictwem promieni UVB. Niestety, aby móc sobie zapewnić odpowiednią ilość witaminy D tylko za pomocą słońca, trzeba byłoby mieszkać w Hiszpanii. 

Ciężko o dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy D za pomocą słońca (poza sezonem, rzecz jasna) i diety, dlatego też niezbędna jest jej codzienna suplementacja. Zanim jednak wybierzesz suplement, warto dowiedzieć się, jaka forma witaminy D jest najlepiej przyswajalna. Wedle najnowszych badań najlepiej oddziałującą formą witaminy D jest D3. Dodatkowa zawartość witaminy K2Mk7 znacznie wspomaga jej przyswajalność. Zestaw witaminowy D3 + K2Mk7 to duet idealny. 

4000 jednostek witaminy D – dla kogo taka dawka?

Suplementacja witaminy D powinna rozpocząć się już w pierwszych latach życia – zalecana dawka to 400 j, która zwiększa się wraz z wiekiem dziecka. Wedle WHO osoba dorosła powinna codziennie przyjmować 2000 jednostek. Jest to dawka przeznaczona dla osoby zdrowej, bez niedoboru witaminy D. 

Podwójną dawkę, czyli witaminę D3 4000 powinny przyjmować:

  • osoby starsze
  • osoby cierpiące na osteoporozę i artretyzm 
  • osoby otyłe
  • osoby posiadające zaburzenia odporności (skłonność do infekcji, zwłaszcza górnego układu oddechowego)

Pamiętaj jednak, że suplement nie powinien stanowić jedynego źródła przyjmowanej witaminy D. W godzinach, w których słońce świeci najmocniej warto jest wyjść z domu – choćby na 20 minut. Zadbaj też o to, aby przyjmowana przez Ciebie witamina D znalazła się też w żywności. Witaminę D znajdziesz w:

  • żółtkach jaj
  • wątróbce 
  • tłustych rybach
  • nierafinowanych olejach roślinnych 

Ryzyko przedawkowania witaminy D

Przyjmowanie większej ilości witaminy D zawsze powinno być konsultowane z lekarzem. Nie od dziś wiadomo, że co za dużo – to niezdrowo. Objawy przedawkowania witaminy D są poważne, a należy do nich:

  • złe samopoczucie
  • nadmierne odkładanie się wapnia w organizmie
  • mdłości
  • zaparcia
  • biegunka
  • bóle głowy
  • osłabienie 

Zanim na dobre rozpoczniesz suplementację witaminy D, sprawdź czy nie ma jej w innych przyjmowanych przez Ciebie suplementach – przedawkowanie witaminy D występuje naprawdę rzadko, gdyż szacuje się że niemalże 90% społeczeństwa cierpi na jej niedobór, jednak nie jest to niemożliwe. Pamiętaj, co za dużo, to niezdrowo.

Materiał partnera

Sprawdź także

witamina D mężczyzna w słońcu

Witamina D – dlaczego należy ją suplementować?

Witamina D jest jednym z najważniejszych związków mających duży wpływ na nasze zdrowie. Ten cenny …