witamina D mężczyzna w słońcu
Specjaliści uważają, że dziennie powinno się dostarczać organizmowi 20% witaminy D pochodzącej ze zdrowej, zbilansowanej diety oraz 80% powstałej na wskutek odpowiedniej ekspozycji na słońce | fot.: materiał partnera

Witamina D – dlaczego należy ją suplementować?

Witamina D jest jednym z najważniejszych związków mających duży wpływ na nasze zdrowie. Ten cenny mikroskładnik wspiera bowiem prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego i nerwowego, pomaga zapobiec nadciśnieniu, cukrzycy, anemii czy alergii, a także ułatwia wchłanianie wapnia oraz fosforanu. Niestety, nieodpowiednia dieta w połączeniu z pozbawionym słońca klimatem sprawiają, że większość osób boryka się znaczącym niedoborem cholekalcyferolu. W takich sytuacjach niezastąpiona okaże się właściwa suplementacja.

Spis treści:

1. Czym jest witamina D?
2. Działanie witaminy D
3. Gdzie występuje witamina D?
4. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D
5. Niedobór witaminy D
6. Czym objawia się niedobór witaminy D?
7. Suplementacja witaminą D

Czym jest witamina D?

Witamina D to grupa steroidowych związków chemicznych, w których skład wchodzi witamina D1 (kalcyferol), witamina D2 (ergokalcyferol) oraz witamina D3 (cholekalcyferol). Substancje te rozpuszczają się w tłuszczach, przez co nie są wydalane z organizmu wraz z potem lub moczem, a magazynowane bezpośrednio w wątrobie lub tkance tłuszczowej. Witamina D syntezowana jest w skórze pod działaniem promieniowania UVB, gdzie następnie zostaje przekształcana w niezwykle ważną witaminę D3. Takie dawki zazwyczaj są jednak niewystarczające, aby w pełni pokryć dzienne zapotrzebowanie na cholekalcyferol.

Działanie witaminy D

Cholekalcyferol przede wszystkim bierze udział w procesie podziału komórek, mineralizacji tkanki kostnej oraz regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. Wspomaga więc wchłanianie fosforanu i wapnia, które są niezbędne do utrzymania właściwej kondycji kości i zębów. Ponadto ułatwia utrzymywanie właściwego stężenia wapnia we krwi, zmniejsza stany zapalne skóry, a także częściowo zapobiega rozwojowi osteoporozy. Warto również zauważyć, że systematyczne przyjmowanie witaminy D wspiera działanie układu odpornościowego, wspomaga pracę naczyń krwionośnych i serca, a także pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Ze względu na to, że cholekalcyferol efektywnie hamuje produkcję leptyny (hormonu regulującego apetyt) to okaże się też bardzo przydatny przy odchudzaniu. 

Gdzie występuje witamina D?

Witaminę D można w pewnym stopniu dostarczać wraz z pożywieniem. Głównym źródłem występowania tego związku chemicznego są ryby morskie (łosoś, węgorz, dorsz, makrela i śledź) i tran. Niewielkie ilości cholekalcyferolu znajdują się też w mleku, jajach, serach, masłach, jogurtach, olejach roślinnych oraz grzybach Shiitake. 

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D zależy od wieku, płci, prowadzonego stylu życia, a także strefy klimatycznej. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia aktualnego stanu zdrowia i chorób, z jakimi się borykamy. Powszechnie uważa się jednak, że powinno się przyjmować cholekalcyferol w określonych dawkach: 

  • noworodki i niemowlęta – 400–800 IU na dobę;
  • dzieci i nastolatki – 600–1000 IU na dobę;
  • dorośli – 800–2000 IU na dobę;
  • osoby starsze – 800–2000 IU na dobę;
  • kobiety w ciąży i mamy karmiące – 1500–2000 IU na dobę;
  • osoby otyłe – 1600–4000 IU (w zależności od stopnia otyłości);

W celu ustalenia indywidualnych dawek można wykonać laboratoryjne badanie poziomu witaminy D w surowicy krwi. 

Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D dotyczy większości populacji. Szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych jesteśmy narażeni na deficyt cholekalcyferolu, spowodowany zbyt niskim natężeniem promieni słonecznych. Większy niedobór tej substancji występuje również u osób walczących z nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, nadciśnieniem, cukrzycą, dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, a także mającymi osłabioną odporność. 

Czym objawia się niedobór witaminy D?

Deficyt witaminy D najczęściej można rozpoznać po:

  • bólach kości oraz mięśni;
  • bezsenności;
  • szybkim przemęczaniu się;
  • problemach z perystaltyką jelit;
  • ogólnym osłabieniu;
  • nadciśnieniu;
  • spadku odporności;
  • biegunce;
  • braku apetytu;
  • nadwadze.

Ponadto u dzieci oraz niemowląt niedobór witaminy D objawia się krzywicą kości lub żeber, powolnym zrastaniem się ciemiączka oraz zaburzeniami wzrostu.

Suplementacja witaminą D

Specjaliści uważają, że dziennie powinno się dostarczać organizmowi 20% witaminy D pochodzącej ze zdrowej, zbilansowanej diety oraz 80% powstałej na wskutek odpowiedniej ekspozycji na słońce. Klimat, w którym żyjemy znacząco ogranicza dostęp do właściwej ilości promieni słonecznych, zwłaszcza w okresie od września do kwietnia. Niedobór cholekalcyferolu prowadzi do wielu problemów zdrowotnych, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o dodatkową suplementację witaminą D. Substancja dostępna jest w formie kropli, płynów, kapsułek, sprayów, a nawet żelków dla dzieci – https://www.sklepzycia.pl/witamina-d.

Witamina D pełni niezwykle istotną rolą w naszym organizmie. Jej deficyt w dużym stopniu zaburza prawidłowe funkcjonowanie wielu układów i narządów, jednocześnie przyczyniając się do spadku odporności. Szczególnie w jesienno-zimowych miesiącach, warto więc dodatkowo wspierać się sprawdzonymi suplementami z cholekalcyferolem, które pomogą efektywnie uzupełnić niedobór tej cennej substancji.

Materiał partnera

Sprawdź także

naturalne źródła witaminy B9

Kto powinien suplementować witaminę B9? Sprawdź!

Źródłem witaminy B9, znanej szerzej jako kwas foliowy, jest zbilansowana dieta bogata w zielone warzywa. …