zrelaksowana kobieta home office
Zazwyczaj wystarczy niewielki odpoczynek, by wrócić do formy i odzyskać energię. Zdarza się jednak, że stan zmęczenia jest permanentny i towarzyszy nam w każdym momencie dnia, a sam sen tylko w nikłym stopniu pozwala zniwelować uciążliwe objawy braku energii | fot.: stock.adobe.com

W myśleniu i działaniu – te proste rytuały dodadzą Ci energii każdego dnia!

Obniżona koncentracja, nagła senność, brak chęci do działania. Zmęczenie to stan znany każdemu. Spadek energii w naszym organizmie najczęściej spowodowany jest długotrwałym stresem lub wysiłkiem fizycznym i umysłowym. Zazwyczaj wystarczy niewielki odpoczynek, by wrócić do formy i odzyskać energię. Zdarza się jednak, że stan zmęczenia jest permanentny i towarzyszy nam w każdym momencie dnia, a sam sen tylko w nikłym stopniu pozwala zniwelować uciążliwe objawy braku energii. Wystarczy jednak niewielka zmiana w sposobie życia, by nasz organizm zregenerował się i na stałe za pomocą prostych czynności „ładował” nasze baterie na cały dzień aktywności.

Zdrowe ciało to magazyn energii

Sen

Naukowcy twierdzą że powinniśmy spać 7-10 godzin na dobę. Jednak wielu ludzi sypia mniej i w zupełności wystarcza im to do regeneracji, za to śpiąc dłużej czują się zmęczeni. Najlepiej będzie jeśli sami ustalimy ile snu nam potrzeba i będziemy starali się trzymać ustalonej normy. Dobrym pomysłem jest zrezygnowanie z porannych drzemek. Pierwszy sygnał zegarka wybudza nasz mózg ze snu i pobudza do działania, chwilowe uśpienie które wcale nie regeneruje, powoduje jedynie rozregulowanie organizmu.

Pożywienie

Produkty bogate w tłuszcz i białko męczą organizm, zużywając jego siły na trawienie posiłku. Jeśli chcemy odzyskać energię powinniśmy jeść dość lekkie posiłki z dużą ilością błonnika. Oczywiście nie wykluczajmy żadnego składnika odżywczego. Dobrze wyważona dieta zawiera i białko, i tłuszcz, i cukry. Zastanówmy się jednak, czy któryś ze składników nie zaczyna dominować w diecie. Jeśli tak – równoważmy nadmiary warzywami (pomidory, ogórku, brokuł, kalafior). Ważne jest zwłaszcza śniadanie, które dobrze skomponowane da nam energie na większość dnia, nie należy zatem o nim zapominać. Warto też zawsze mieć pod ręka przekąskę w razie gdyby poziom naszej energii znacznie spadł w ciągu dnia. Dobrym pomysłem będą owoce lub jogurt. Ważne jest też wyrobienie w sobie nawyku spożywania dużej ilości płynów, gdyż odwodnienie powoduje senność i zmęczenie.

Ruch

Regularna aktywność fizyczna w każdej formie powoduje zwiększenie energii w naszym organizmie co w sposób widoczny przekłada się na nasze codzienne samopoczucie. Wystarczy choćby krótki spacer. Jeśli w ciągu dnia poczujemy, że robimy się senni i osłabieni również powinniśmy oderwać się na chwilę od zajęć i zrobić kilka przysiadów lub skłonów, albo choćby przejść się po pomieszczeniu. Takie drobne rzeczy natychmiast podniosą poziom naszej energii i pobudzą organizm do działania.

Higiena psychiczna to tez paliwo dla organizmu

Nie tylko nasze ciało ma wpływ na to jak dużo energii będziemy mieli. Odpowiednie podejście do życia i codziennych spraw również może spowodować że będziemy mniej lub bardziej zmęczeni. W zachowaniu równowagi i uniknięciu stresu pomocne jest planowanie codziennych czynności i utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu. Jeśli mamy zaplanowany dzień unikamy stresu związanego z nieprzewidywalnością, a posprzątane otoczenie sprzyja wydajniejszemu relaksowi. Należy zadbać raz dziennie o czas dla siebie, choćby 30 minut w trakcie których będziemy zajmować się tylko sobą i tym co sprawia nam przyjemność. Warto też w każdej nawet najtrudniejszej sprawie szukać dobrych stron, a złe traktować jak zadania do wykonania, nie kataklizmy. Jeśli codziennie po przebudzeniu pomyślimy o tym co dobrego dziś nas czeka, zamiast rozmyślać nad tym, co potencjalnie złe. Wówczas nasz organizm automatycznie wejdzie na „wyższe obroty” i zapewni nam energię do stawienia czoła światu.

Codzienny brak energii można pokonać stosując się do kilku prostych zasad, których powinniśmy przestrzegać każdego dnia niczym rytuału . Regularne dbanie o aktywność fizyczną, odpowiednie odżywianie, relaks i rozwój duchowy znacząco mogą poprawić jakość naszego życia. Stosując się do tych zasad w krótkim czasie zauważymy że nie tylko przybyło nam energii, ale również zmieniło się nasze nastawienie do świata.

SKA

Sprawdź także

kobieta relaks

Techniki relaksacyjne, które pomogą Ci lepiej walczyć ze stresem

Zrelaksuj się, odpocznij, nie stresuj się tak, odpuść – to hasła, które słyszymy aż nazbyt …